Steffe1973 1 Postad 23 Juli , 2011 Hejsan! Igår var jag ute för första gången ute i båten själv och körde lite i sjön med min lilla Terhi Micro Fun med Honda 15hk. Då kände jag nog att båten var rejält tung och att det tog låååång tid innan den planade. Jag väger 95kg så det kanske inte är så konstigt.... och motorn väger 49kg och båten 95kg. Hur som helst så har jag kollat runt en del på forumet om s.k trimfenor eller hydrofoil som andra på forumet köpt på Clas Olson eller bl.a Watski. Min fråga är. eftersom jag inte riktigt fått koll på det i andra länkar här, att skulle det funka med trimfena på en så liten båt som endast 3m och som har en 15hk motor? Eller skulle det rent av bli sämre gång på sjön? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steffe1973 1 Postad 27 Juli , 2011 Köpte en Hydrofoil från Watski idag, sätter på den och testar i morgon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steffe1973 1 Postad 28 Juli , 2011 Har nu varit ute ett par timmar och testat! Kan nog hålla med om allt som det står på paketet att det faktiskt funkar! Att båten planar snabbare och håller planingen vid lägre hastighet är det bästa, med en markant skillnad utan Hydrofoils. Märkte oxå att stabiliteten blev något bättre. Toppfart utan Hydrofoils var innan 22 knop, och nu 21 knop så det var inte så farligt fartsänkande med dom på. Glad att jag köpte och satte på dom, det tog drygt 40 min att borra och skruva fast dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser