Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Shakingfredrik

Johnson 18hp (60 talare) smäller& dålig tändning, vad kan va problem?

Rekommendera Poster

Har skaffat en Johnson 18 hp (utombordare) som ej går att få igång,
Tog isär & såg att båda tändspolarna såg ganska vissna ut så jag beställde & satte dit nya.

Nu när jag ska dra igång den är den väldigt seg & knappt tänder till,
När den väl tänder till så smäller det bara från riggen någonstans (avgassmäll?) & ryker lite.
Vad kan det vara för fel?
Har nya tändstift, som soppan når fram till, on/off knappen är testad & fungerar.
Ny slang från en ren soppadunk, även jordningarna är bra...

Obs, jag har sökt i forumet innan jag skriver detta, men blev inge smartare av de
trådar som va likvärdiga.
Mvh Fredrik.



Senast ändrad av Shakingfredrik | 22 juli 2011 | 23:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! ja det har jag gjort, de verkar fungera som de ska & är rengjorda och fina.

Var nere idag & fortsatte mekandet, kollade att det fanns komp i cyl, & det finns det.

Provade igen med startgas i förgasaren, tändning finns det, låter nästan som att den tänkte hoppa igång, flera gånger men vägrar fortfarande.

Är noga med att inte göra motorn för sur, Choken fungerar som den ska..

Kollat att soppan från dunk till förgasare når fram - sedan till stiften.

blir oxtokig & har en värkande högeraxel/arm..

Ingen som varit med om liknande?

Funderar på om det kan vara smuts någonstans? vad kan smuts i förgasare orsaka?! Kanske snål bensintilförsel någonstans?..

Ha de gött !

post-10019669-1394236781,178_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken dålig aktivitet det va på denna tråd ;(. Hade förväntat mig mer, är alla ute på sjön kanske?! ;)

Kom på en fråga till ang motorn.

Det finns ett vrede (som saknas på min) i mitten av framsidan,
Det är choke, stopknapp & någonting mer, tror det står lean & något motsvarande som alternativ,

Kan detta vara en orsak till att den vägrar starta? Hur ska den stå? som sagt så saknar jag spaken som förmodligen ska vara där, men går säkert att justera med en hovtång.

 

JAG VET ATT NI VET! Tack igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ren förgasaren ordentligt alla kanaler och munstycken. Vredet du syftar på är antingen lågfartsmunstycket eller högfartsmunstycket beroende på vart det sitter. Dom äldre Evinrude/Johnson hade båda munstyckerna justerbara. Senare modeller hade fast högfartsmunstycke och justerbart lågfart. Om det sitter under förgasarhalsen (kl.6) är det högfart och sitter det ovanför förgasarhalsen (kl.12) är det lågfart. Dessa skall stå ungefär 1-1.5 varv ut från botten. Är lågfarten för snålt ställd så kan den vara svår att få igång, men 1 varv ut från botten skall den starta sedan får man finjustera den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har kopplat fel tändspole till fel cylinder så att säga...?

Går det att få den sur om du chokar ordentligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade liknade fel.en gång på en äldre motor.

Då hade jag satt tändkablarna på fel cylindrar. Alltså tändkabel 1 på cylinder två och tvärt om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...