Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
shipsim

Hur känsligt är egentligen ett drev?

Rekommendera Poster

En kombination av blåbärs- och filosofisk fråga månne. Känner dock att jag vill ställa frågan. Som fd seglare så minns jag då man smög lugnt och stilla in och sökte naturhamn. Var det för grunt så berättade blyet i kölen detta tydligt och ofarligt på samma gång. Nu är det en Flipper 666 HT 2007 som gäller för min del. Djup 0.8 och det är drevet som är den djupaste punkten. Hur känsligt är egentligen ett modernt drev? Inser givetvis att om man kör på en grynna i fart så är man rökt... Jag funderar mer på de lägen då man sakta, sakta letar sig närma en möjlig tilläggningsplats... Klarar drevet en påstötning? .... Visst, en blåbärsfråga men jag måste ändå ställa den för att veta hur djärv och nervös man ska vara...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en inbyggd tilt som ska fungera men bara när man kör framåt. Själv är jag livrädd för grundstötning samtidigt som jag gärna vistas där djupet är ringa. DPS drev med dubbla rostfria proppar kostar pengar. Jag brukar hissa drevet in i beachområdet ibland men måste då tänka på att inte varva över 1500 rpm. Beachområdet på min motor är från 6 och upp till 29 tror jag. Transportläget som ligger ännu högre får man inte använda med motorn igång (kanske går det inte heller) 

Glömde skriva att jag har Volvo Penta vilket kanske inte du har.

Senast ändrad av 666D3 | 22 juli 2011 | 22:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drevet tål att stöta emot en sten eller botten i låg fart det åker upp och glider över hindret, men det tål inte proppen du skadar garanterat bladändrna om du nu inte har en väldigt liten diameter på proppen så det finns avstånd till skeddans slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...