Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
surfamera

Hur sätta fast öljetterna?

Rekommendera Poster

Jag har fått kapellet till min Ryds 568 GT. Kapellet är tillverkat av Helly Hansen och är lyxvarianten. Det gamla kapellet hade öljetter som jag kunde montera med hammare och ett litet verktyg. De nya kapellet har stansade hål ca 4 mm diameteroch själva öljetterna är väldigt tjocka...jag vet inte om de bara ska tryckas in i hålen!? Det känns inte som att det kommer att hålla. Någon som vet?

/Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lägg ut en billd så är det lättare

att se vad du menar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag åkte ut till hamnen för att kolla om någon hade samma...efter lite promenerande så blev det bingo. Lyxkapellet har inga metallöljetter utan hålen träs på pluttarna, det känns som om det kommer att gå sönder men det kanske är kanonkvalitet. Jag får byta pluttar till de större som följde med lyxkapellet. Problemet löst mao. Å andra sidan upptäckte jag att varken bränslemätare eller GPS funkade....nu har jag plockat fram kopplingsschemat för att klura lite...bör vara en säkring. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så kapellet är tillverkat för norska knappar då måste det också sitta sådana på båten.

Med en bild så blir det enklare att förstå.

Håller gör det finfint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roligt att man har nått som är lyx.

He  he

jag har ett jag med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul med lyx... MEN...jag skulle sätta på det idag och inte f_n är det samma placering av knapparna. Är det alltså så att jag måste borra i nya knapparn?? Jag tror/hoppas att 1/3 av de som finns funkar map placering och går att byta mot norska knappar. Jag tycker att det är ganska dåligt att få fel kapell monterat och sen efter en jäkla massa turer få det riktiga kapellet jag betalade för och då skruva i flera knappar. Båten kommer ju att se ut som ett skinhead.

!? :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Tja dom flesta brukar ju tillverka det man ber om så hur har kommunikationen fungerat? Vad har Du beställt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag beställde och betalade för lykapellet. Inga problem från min sida. Ska man förborra eller dra i knapparna direkt i plasten? Jag vill egentligen att leverantören kommer och gör detta, de borde ha en hålmall eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...