Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Moonraker66

Lämpligt motorval?

Rekommendera Poster

Jag har nyligen genom arv blivit ägare av en äldre båt. Det är en Örnvik 450 från 1976, och båten är i gott skick. Båten är 4,70 m lång, 1,81 m bred och väger strax under 200 kg. Jag behöver dock komplettera med en ny motor och har blivit rekommenderad av en handlare en motor med en motorstyrka om 10 hk. Handlaren rekommenderar den motorstyrkan trots att båten enligt typregistreringen ska klara 20 hk. Anledningen säga vara att dagens motorer med 4-takt väger väsentligt mer än de gamla och han anser att det är bättre att passa motorns vikt efter båten än att titta på motorstyrkan. 

Jag är dock oroligt för att 10 hk ska upplevas som otillräckligt för båten. Finns det någon på forumet som kan ge mig råd om motorvalet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten en icke planande eller halv planade eller helplanande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt i sådan storlek och längd kan nog utan vidare bära en 20hk fyrtakt. Honda och Yamaha väger idag inte mer än strax över 50kg. Beroende på hur mycket man åker (bensinförbrukning) så kan även en begagnad 20hk tvåtakt vara ett alternativ. Din oro att 10hk är för klent är nog befogad om man har tänkt sig att nå planande hastigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är (var) i samma sits. Blev hastigt ägare till en äldre Uttern 435. Den är också godkänd för max 20 hkr. Jag valde att köpa en beg. 20 tvåtakt och det är inte för mycket. Med en 10hkr tror jag att du inte kommer att få upp båten i plan. Av en gammal bild att dömma som jag hittade är även ditt skrov helplanande. Min gör 20 knop med 170 kg dödkött ombord (inte bara jag :-) )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tidigare ägt motsvarande Örnvik, och kan direkt säga att 10 hk är för lite för den båten. Köpte min ny 1980 med en 20 hk motor, men bytte den efter ca 15 år till en 30 hk Jonson, 2-takt. Upplevde att det var perfekt för båten, speciellt om man var flera i den, för att få upp den i planing. Därefter kunde man dra av gasen lite, och ändå marscha i ca 25 knop med en vettig bensinförbrukning. Om jag var i dina kläder, skulla jag nog leta efter en begagnad 30 hk Yamaha 2-takt, som har ett gott renomé vad jag förstår. Sen beror det naturligtvis på plånboken vad en motor får kosta. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Det verkar råda konsensus kring valet av motorstyrka; 10 hk är antagligen för lite för att effektivt plana båten. Ett smart val vore då säkert en bättre begagnad 2-taktare med högre motorstyrka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var liten typ för 30år sedan hade vi en 450, den hade vi en 25 hästars Johnsson 2t på och det funkade perfekt, vi åkte till och med vattenskidor efterbåten, tror inte det är några problem att sätta på en 20 hk fyrtaktare om du skulle vilja det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter intressant. Hur mycket skiljer det i vikt mellan 2-takt och 4-takt på 20 hk, tro? Jag upplever själv båten som väldigt stadig, men kan naturligtvis missta mig på grund av bristande erfdarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Köp du en 20hk

Vi hade en chettland blackhawk tidigare den hade förliten smälla.

Det mistaget gör jag alldrig om,för det va alle mann fram när vi skulle upp i planing.

Tror inte att du ska ha större än 20hk pga om du behöver

utnyttja försäkringsbolaget.tror inte att de godkänner över 20 hk.

Eller ens försäkra den (läst om det i en annan tråd).

Lycka till

 



Senast ändrad av tjabo7 | 25 juli 2011 | 17:49



Senast ändrad av tjabo7 | 25 juli 2011 | 22:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Örnvik 450 som jag har monterat styrpulpet i.

Den körs med en Johnson 35hk. 2 takt.

Pigg som tusan utan att kännas övermotoriserad.

Försök köpa en lite nyare 2taktare på 25-30hk som inte väger så mycket.

10 hk. är alldeles för lite för detta är ju en planande båt.

 

Kolla att akterspegeln känns solid.

Plywooden som är inplastad brukar kunna ruttna på den typen av båtar.

Jag har förstärkt min akterspegel med 15mm marinplyfa både på ut och insidan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtens enda tillkortakommande är faktiskt att just denna plywood i aktern har ruttnat. Min plan är att bocka en 1mm rostfri plåt och montera över akterspegeln för att förstärka detta område. Finns det något bättre sätt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 1mm rostfri plåt gör nog inte akterspegeln mycket stabilare.

Det kanske räcker med det om du håller dig till en 10hk. motor.

Men då blir inte båten rolig att köra.

 

Skall det göras riktigt ordentligt så är det ett ganska omfattande jobb.

Man får öppna akterspegeln och byta ut den skadade plyfan. om man väljer att göra det från ut eller insidan är en smaksak.

Kolla även om durken känns sviktig. Det brukar vara samma problem där med rutten plyfa som ligger under plasten.

Det är lättare att fixa än akterspegeln.

 

Om både durk och akterspegel behöver fixas så skulle jag nog överväga att skaffa en annan båt.



Senast ändrad av cinc | 27 juli 2011 | 08:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...