Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
jocks123

Problem med bensintillförseln i min Albin O22!

Rekommendera Poster

Jag har under den senaste veckan haft problem med min Albin O22 från -71.

Jag köpte båten (Albin vega) i Augusti förra året och motorn har gått jättebra sen dess förutom en felinställd brytarspets förra hösten.

Nu hände det dock någonting förra veckan när min bror som jag äger båten tillsammans med hade varit ute och seglat. Precis när han skulle lägga till dog motorn och vägrade starta igen. Han tog sig in till bryggan manuellt men fick inte igång motorn igen.

Dagen efter åkte vi båda två dit och startade motorn, då startade den och gick jättebra, vi lät den gå på tomgång ett tag och började sedan backa ut från bryggan, men då dog motorn igen och vägrade starta. När vi väl hade lyckats ta oss tillbaka till bryggan så startade motorn men den gick riktigt ojämnt. Vi tittade då över tändingen och böt brytarspetsen och ställde in rätt avstånd med hjälp utav bladmått, vi kollade även tändstiften och gnistan.

Efter vi gjort det och ingenting blivit bättre så bestämde vi oss för att kolla bränslesystemet. Vi blåste ur alla soppaledningar, vi gjorde rent bensinfiltret, vi kollade att bensinpumpen pumpade som den skulle och vi plockade isär hela förgasaren och gjorde rent den.

Ingenting hjälpte först utan den gick precis lika ojämnt som innan och såfort man la i en växel så dog den.

Vi satt och tänkte ett tag på vad det kunde vara, och jag bestämde mig för att testa en sista gång, då startade den och gick precis som den skulle, vi lät den gå på tomgång cirka 10 minuter och sen bestämde vi oss för att provköra den, vi kasta loss och körde runt cirka 10 minuter utan några problem. Den gick jättefint.

Dagen efter så var jag tillbaka vid båten för jag skulle ut och segla 1 vecka, vi startade båten och den gick jättefint. Vi packade båten full me mat,kläder, vatten och bensin. Men så precis när vi backade ut dog den igen. Men när jag startade om den så gick den jättefint och jag bestämde mig för att prova igen, och den gången kom vi ut. Ända till vi skulle sätta segel, då dog den igen, efter de gick den okej, men såfort man gasade mycket så dog den. Jag testade att starta och gasa/backa några gånger och då dog den direkt. Då bestämde jag mig för att vända hemåt igen och lyckades ta mig in till bryggan. 

När jag väl kommit in till bryggan igen så vägrade motorn starta och tändstiften är snustorra, dock har jag bensin fram till förgasaren (det sprutar bensin om jag öppnar tappningsskruven i förgasaren)

 

Hoppas någon orkade läsa allt och att någon kanske har en ide?

Nu har vi ju gått igenom hela tändnings och bränslesystemet, vad kan det annars vara?

Vi har soppa i förgasaren, men ingen soppa på tändstiften, i alla fall inte alltid.

Mvh jocke 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att den höga alkoholhalten i modern 95-oktanig bensin kan få flottörerna att svälla och kärva i vissa av de förgasare som sitter på Albin, ( iaf min modell, O11) och att man därför från Forss marin rekommenderar 98 oktan eller alkylatsoppa. Bara en högst amatörmässig tanke men kske värt att kolla om ni inte gjort det redan. Lycka till, hoppas ni kommer ut på sjön snart.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mekat med en Vega som hade just detta problem också. Det visade sig att under bensintanken, som på den båten satt i SB sittbrunnslucka, finns ett litet pyttelitet filter i den lilla koppen som sitter där och som var igensatt. Vi tog bort filtret och rensade tanken och sen fungerade det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...