Kaveh 0 Postad 21 Juli , 2011 Jag har en DC från -04 med 3l. mercruiser. När båten inte ligger i plan sicksackar den som bara f*n. Vet att nästan alla båtar svajar lite fram och tillbaka men detta är nästan 30-40 grader åt varje håll. Jag måste ratta otroligt aktivt och parera rörelsena hela tiden. Va kan detta bero på och finns det något man kan göra för att minska rörelserna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 21 Juli , 2011 Du har inga trimplan på båten som du kan sänka ner och motverka pendlingen? Menar ett trimplan som bromsar lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 22 Juli , 2011 Prova att trimma in drevet max. Min båt slutar inte helt, men pendlar betydligt mindre då. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Juli , 2011 Planande skrov gör så. Man måste sitta och passa hela tiden. Men. Det är väldigt lätt att överkompensera och ligga och pendla som du säger 30-40 grader. Prova att lugna ner rörelserna och håll ratten stilla en liten stund för att se vart båten tar vägen. En båt reagerar efter några sekunder, inte som en bil som svänger direkt. Vrid lite, vänta en liten stund och se om det var tillräckligt. Men håll ratten stilla för det mesta. En liten pendling går inte att undvika. Men efter ett tag får man känsla så man anar när nosen börjar röra sig och kan vrida litegrann direkt för att kompensera. Och jo, har man trimplan kan man dra dem max nedfällda. Det lugnar lite. men jag brukar inte orka göra det. Har lärt mig hur hon bär sig åt istället. :-) Senast ändrad av Anders_St | 22 juli 2011 | 11:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 22 Juli , 2011 Planande skrov gör så. Man måste sitta och passa hela tiden - Nja inte riktigt, det är båtar med drev och utombordare som gör så, när propellern puttar båten framför sig, en starkt bidragande orsak till att jag valde båt med axel och roder.(den går rakt även i lågfart) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 22 Juli , 2011 Hade sådana problem på min båt tidigare.. dock lite mindre båt. Var rejält jobbigt när man åkte i smala kanaler och mötte andra båtar. Men jag löste problemet helt med trimfenor från Claes Ohlsson på drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaveh 0 Postad 22 Juli , 2011 Jå så långt är jag med gällande små rörelse. Märkte idag att om jag tynger ner fören går den betydligt rakare, då har jag tiltat upp motorn max. Tilltar jag ner drevet max så kränger den mer. (skumt) Gällande den lilla skäddan akter om propellern (offeranoden) ska den peka rakt bak eller ska den vridas lite för att motverka propellerverkan? Men jag löste problemet helt med trimfenor från Claes Ohlsson på drevet. Menar du vanliga trimfenor som man fäller ner för att plana lättare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 22 Juli , 2011 Din fråga Kaveh, angående trimfenan. Fenan ska vinklas så mycket att båten i planingsfart går rakt när du i lungt väder släpper ratten. Fenan är till för att motverka det vridande moment som propellern ger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 22 Juli , 2011 Jag menade sådana som man skruvar fast på kavitationsplattan på riggen.. ovanför propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser