elfanomad 8 Postad 21 Juli , 2011 Hejsan på er. Precis innan semestern startade fick jag problem med lite lukt från septitanken/toan. Jag har lokaliserat att lukten kommer från septitankutrymmet och kanske/ev. slangen från toaletten (ser gammal ut). Men när jag tittade ner på septitanken så hittade jag ingen avluftning, ska inte alla tankar ha avluftning så det inte bildas över/under tryck? Sen har man ett kolfilter eller vad det heter till just septitankar? Men det som är knasigt är att båten är från -94 och ingen har fixat avluftning till septitanken. Spelar det roll om tanken är under vattennivån? Jag ser ingen sådan koppling..hmmm Nu tror jag att tanken släpper ut gaserna från den gamla slangen (från toan) och precis vid slangklämmorna, som är åtskruvade till tusen. Men då jag ska byta slang, kan jag sätta avluftningen på inkommande slang? (se bild, ursäkta ritningen men hoppas ni fattar) Är det risk att då man spolar att skiten åker upp i avluftningen? Borde väl klara sig? Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Juli , 2011 Man tycker ju att det skulle va en avluftning. Det skulle nog kunna fungera som du tänk. Nu vet jag ju inte hur gott om plats det är i din båt. Normalt sett är det ju aldrig gott om plats. Om det går kanske du kunde sätta ett T-rör av samma dimention som slangen och gå rakt upp en bit för att sefan växla över till en klenare slang 19 eller 16 mm. Ett klent hål borde rimligen sättas igen lättare än ett grovt. Set finns ju speciell slang för toainstallationer http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=582&artname= och även odörfilter http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=653&artname=Odörfilter&sok=odörfilter att sätta på luftaren. http://thallatha.blogspot.com/2010/05/toatank.html Senast ändrad av toaen | 22 juli 2011 | 11:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 22 Juli , 2011 Jo man tycker det borde finnas avluftning. Det jag är lite rädd för är om tanken tagit stryk, t ex för mycket övertryck så skarvar eller annat har gått sönder. Men som tur så finns det ingen antydan till läckage då jag strykt med handen på alla ställen som jag kommer åt och känt om det blivit blött. En T-koppling kanske duger, det jag tänkte på var om t-kopplingen kanske gör att spolvattnet från toan inte rinner på så bra och åker upp i luftröret...men det borde nog fungera. Sen som du säger, ett filter som gör att man slipper skämmas i hamnen..hehe Jag har faktiskt rätt gott om plats i båten, för en gång känns det som oceaner av plats. Förra båten som jag hade var det tråååångt. Det bästa av allt, jag har kvar septislangar sen förra toainstallationen så jag kommer nog rätt billigt undan, hoppas jag. Det enda är en t-koppling slangklämmor filer genomföring. I vinter tänkte jag fixa en lucka ner i tanken, ifall man ska göra rent den. Eller ska man strunta i det eftersom det är en septitank? Menar, ännu mer felkällor om läckage uppstår...dock så måste det vara grymt mycket trevligare med en ren tank till varje år..hm Usch, bävar för att göra rent en tank som inte blivit ordentligt rengjord sen 1994...gasmask på och heltäckt dräkt över hela kroppen. /Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 22 Juli , 2011 Jag är inte övertygad om att detta är en bra lösning. Idén med avluftning är ju att för varje liter avfall du spolar in ska en liter luft släppas ut. Men med din lösning riskerar du väl att bygga upp ett mottryck i tanken om du spolar snabbt (luften kommer antagligen inte ut förrän du slutar spola) och spolvattnet börjar då att ta vägen via ditt grenrör/din avluftning i stället. Eller om det blir det minsta stopp vid inloppet till tanken (papper eller något som behöver en extra puff för att komma igenom) så går resten av vattnet enklaste vägen, dvs in i luftslangen i stället. Du bäddar nog för problem med den här lösningen och slangen blir nog snart ganska äcklig och läcker ut smutsvatten. -- Är du verkligen säker på att det inte finns någon avluftning idag? Utan avluftning skulle du bygga upp ett ansenligt tryck i tanken när den börjar fyllas och backventilen skulle definitivt börja läcka in smutsvatten. Eller så riskerar du en explosion i toastolen om backventilen skulle kollapsa av trycket. Av någon anledning för detta tankarna till en lövtunn mintkaka... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cvidare 0 Postad 22 Juli , 2011 Instämmer helt med Tomas99 konstaterande. Avluftningen måste komma från den högsta punkten på tanken. I annat fall kommer spolningen att leta sig ut den enklaste vägen med minsta mottryck -- dvs ut genom t-kopplingen och ut ur avluftningsnipplen på båtens utsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 23 Juli , 2011 Förstår ert resonemang men inloppet är på den högsta punkten så därefter skulle avluftingen också hamna där. Om det skulle bli stopp så håller jag med om att det inte kommer bli så kul om det går upp i avluftningen. Nu har vi använt toaletten väldigt mycket denna sommar och tömt septitanken då vi åkt ut långt ut på havet, allt för att inte få för mycket i tanken och att hålla koll på odör m.m. I början fungerade det jättebra men nu har lukten kommit. Nu är det förbud att använda toan och troligen kommer jag inte fixa det här förrens båten är på land, men det kliar i fingrarna att jag vill fixa det nu:-) Men om jag skulle borra upp ett nytt hål och INTE svetsa dit en rörstump, finns det någon annan lösning på att montera fast en slang där? Typ expanderbar genomföring eller liknande, som självklart håller tätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Juli , 2011 Du får väl ta upp en manlucka och sätta i en liten bottengenomföring till luftning samtidigt. Är du helt söker på att det inte finns luftning? Om du inte hittar nån luftning vid en okulärbesiktning, får du väl se till att utloppet från tanken är tätt och lossa slangen till inloppet och blåsa i det. Det kanske inte är så smakligt att blåsa med munnen ,men kanske med en pump eller kompressor till en gummibåt. Eller, efter att du tömt tanken och pumpat i och ur vatten pumpa i vatten tills det tar stopp eller bräddar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 24 Juli , 2011 Nu skäms jag lite, hittade avluftningen idag och den hade gömt sig under en brädbit. Slangen som jag sen följde mynnade ut på utsidan precis under relingen, väldigt svårhittad om man bara ser från sidan på båten. Med lite darr på fingrarna skruvade jag loss slangen från tanken (varför jag darrade för var att tanken såg ut som en ballong, se bild). Men det gick bra, tog loss hela slangen och tog med den hem. Sen sköljde jag slangen och vips så kom det ut.......ja ni vet vad:-) Nu kommer jag inte använda denna slang så jag tar en ny som jag hade sen tidigare, som även ser lite mer ordentlig ut. Dock fick jag ett nytt problem, eller kanske inte är något problem. Vad ska man göra åt den svulna tanken, den har bågnat rejält och man ser att den fått utstått massa tryck. Kollade ordentligt runt omkring och den läcker inte..sen luktar det inte så mycket (eftersom vi inte använt toan på 4 dagar). Kan man slå in bucklorna med en gummihammare eller vad tyker ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Juli , 2011 Varför göra nåt åt tanken överhuvud taget. Läcker den inte så låt den va som den är. Kolla däremot luftaren så att den inte är tät. Jag hade nog bytt till riktig sanitetssland där med när arbetet med slangarna ändå är igång. Även riktiga slangar lär åldras fast det tar längre tid än för vanliga slangar. När jag köpte den toatanken jag monterade i min motorseglar, köpte jag även en Gobius tankätare, som man sätter på utsidan. Det visade sig att tanken var en aning konkav, så det gick inte att montera kännarna med den medfölkande montagetapen. Ringde till företaget och de skickade en tjokare montagetape. Innan jag fått monterat givarna med den nya tapen, hade jag använt tanken och dessutom sugtömt den en gång. Det talas ju mycket om att sugtömning skulle kunna suga ihop tankarna för att luftarna är så klena. Min tank hade dock inte sugits ihop utan tvärt om svällt lite, som din, fast inte alls så mycket. Den buktar ut en anig mer än den buktade in tidigare. En sak slog mig medan jag skrev inlägget. Det är alltid vissa ämnen som tilltalar en. För min del tydligen skit och därtill hörande problem. Det är kanske ett bevis, gott som något, att man är en riktig skitstövel. tommy Senast ändrad av toaen | 24 juli 2011 | 19:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 1 Augusti , 2011 Skit-kul Tommy, men inte tror jag du är en skitstövel:-) Tackar för alla tips för nu fungerar det. Bytte till septislang till avluftning och fixade även så det blev ny slang från toan till tanken. Ingen lukt och sambon är nöjd..Ok, jag med. När det gällde tanken så är tanken precis under stickkojen i båten och bräderna bågnar rätt mycket upp mot självaste madrassen. Dock tror jag det inte är några problem, men vetskap om att tanken bågnar mycket är sisådär. Det funkar så kanske bäst att låte bli å röra. Möjligen om jag åker och sugtömmer båten så kanske den dras tillbaka lite, får smyghålla för lufthålet så kanske det går..hehe. Är du nöjd med Gobiusen? Jag tänkte köpa den billigaste billigaste, typ för 1500:-. Den varnar bara när det är fullt och inget annat. Verkar som en bra grej. Återigen visar att båtforum är riktigt bra. Mvh Janne alias Elfanomad:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser