Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Yummii

Olja ur avgasröret Mercury 60hk Snälla hjälp!

Rekommendera Poster

Hej 

är nybliven båt ägare skulle behöva hjälp att få reda på om det är olja som är blandad i tanken eller om det är växelhus olja som kommer ut ur avgasröret. Eller vad det kan vara?

Bifogar länk till film.. Kolla på riggen & vattnet

 

 

Motorn är Mercury 60hk 2takt 1987

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tvåtaktare förbränner inte allt bränsle utan en del går ut med avgaserna.

tvåtaktsoljan som du blandar i tanken ger ifrån sig blå rök.

Dina avgaser ser lite vita ut vilket kan tyda på att det kommer in vatten i nån cylinder.

Observera att jag skriver KAN tyda på, om motorn är nystartad så kan avgaserna vara lite vita ändå tills motorn kommer upp i temperatur.

Har du problem med motorn eller är frågan generell.

Det finns för mig veterligen inget sätt för växelhusoljan att följa med avgaserna ut.

då växelhusoljan inte på något sätt är förbundet med förbränningsrummen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det blivit fel på något iaf, Har funderingar på om det vita kan vara kalk från saltvatten eller någonting med det att göra. Den har gått i skärgårn, jag har den i mälarn nu.

Jag tror det är vatten i cylindrarna eller nått, skjuter stift occh går dåligt. Även vattnet som kommer ut ur skvallerröret är varmt. Kan vara avgasplåten eventuellt.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skjuter stift, vad menar du med det?

Hur ser stiften ut? Avslöjar hur förbränningen är.

 

Om det är fel på motorn, har du köpt privat eller på firma?

Firma = garanti. Privat så får du själv betala.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att jag själv får betala.. Tror det kommer in vatten så stifftet går. vet som sagt inte hur jag ska ta reda på om det är vatten i cylindern. Ena stifftet ser väldigt rent ut. Och har läst om att avgasplåten kan vara ett problem med att vatten kommer in i motorn. Frågan är vad det vita är som kommer ut längst riggen? Är det kalk? Sen om vattnet som sprutar ut där bak ska vara varmt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att skvallerstrålen är varm är inte så konstigt, vattnet har gått runt i blocket och kylt för att sedan komma ut ur svaller röret.

Utloppet för skvallerstrålen sitter oftast på blockets högsta punkt för att man skall se att hela blocket får kylning.

För att se om det kommer in vatten i cylindern så prova att köra den en stund för att sedan stoppa den och direkt skruva ur tändstiften, stiftet kan se rent ut som i ditt fall, eller det kan till och med sitta en liten droppe vatten kvar på stiftet, om det läcker in mycket.

Om du jämför stiften så borde det synas vilken cylinder som tar in vatten.

Det kan läcka i yttre avgasplåten men även i den inre avgaslimpan. som sitter bultad direkt i cylinderväggen.

Har den t.ex stått vinterförvarad utomhus, utan att ha blivit tömd på vatten ordenligt innan så kan det göra så att avgaslimpan sprängs av isen.

Andra typiska kännetecken på att det kommer in vatten i någon cylinder är att den blir orkeslös,

t.ex att den lägger av när du lägger i växeln.

ibland om det läcker in mycket vatten så kan du ta bort tändhatten på den cylindern utan att det märks någon skillnad på gången på motorn.( gör inte det när motorn går, det kan göra ont!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har forskat vidare.. Har tagit kompprov. Det är nog inget vatten i olja.. Det vita var nog kalk. Och den går dåligt pga ingen gnista på 1ans cylinder, Det är inte tändspolen för den har jag bytt. Så nu är det Triggern eller Cdi boxen (switchboxen) ev statorn 

Vilket mörker, har varit båtägare i 1½ vecka...

 

En viktigt fråga : Skulle motorn kunna gå bra (30knop)  om tändspolarna sitter på fel plats på cdi boxen. För dem sitter inte enligt el schemat.. fast trigger grejjerna sitter på rätt plats på cdiboxen.. 

enligt elschemat sittter 1an på- 3

                                           2an på- 1

                                           3an på- 2 

så jag fattar inte hur den kan fungera.

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/batmotor-386.jpg

Jag har kört ca 10 min i ca 30knop ,sen pajja nått och motorn gick ner till 7knop och 2 cylindrar.

 



 



Senast ändrad av Yummii | 27 juli 2011 | 22:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

www.cdielectrics.com

Support->Troubleshooting

Där finns felsökningsinfo och mätdata. Du kan kolla resistanserna, för att mäta DVI-spänningar behövs ett toppvisande instrument, vilket billiga multimetrar inte klarar. Det spänningar du kan mäta med ett sådant säger absolut ingenting, annat än att det finns någon slags spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...