Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Ph--

Yamaha 60 hk strul

Rekommendera Poster

Hej,

Har precis köpt en motorbåt med en Yamaha 60hk  -86a. Bytade stift precis när jag köpte den och den startade direkt. Testade den i havet och råkade köra isönder propellern. Körde ett tag med propeller med halva blad och den varvade och skaka ganska mycket men gick bra ändå. Nu när jag fått hem den och skulle testa starta så vägrar den starta. Har testat allt. Ny bensin, rensat förgasare, kollat gnista. Har läst nånstans att gnistan ska vara blå, den är gul. Kan det ha något med det att göra? eller någon som har någon annan ide om vad det kan vara?

/ Philip

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med startgas. Startar den inte då är det antagligen tändningen.

Möjligen har kilen till svänghjulet pajat så att tändningen står fel.

Men på den här nivån blir det bara gissningar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startgas har jag provat, gick ej, Var sitter den kilen? hur ställer jag in tändningen isåfall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startade inte. Vart det inget liv i motorn alls med startgas?

Om den var helt livlös kan du misstänka kilen.

Svänghjulet måste bort för att kolla kilen och för detta behövs en avdragare som kan var svår att få tag på. Innan du ger dig på detta bör du kolla att tändningen verkligen står fel. Står den rätt så är det antagligen inget problem med kilen.

Att kolla att tändningen står rätt kan göras på två sätt.

1. Statiskt, dvs med stillaståends motorn.
På min Yam 55 -76 fanns två hål i svänghjulet och två metalltungor på tändplattan som skulle linjeras i dessa hål. Tändläget avlästes med en visare mot en skala pår svämghjulet. Hur det är på din motorn vet jag inte. Om ingen kan tipsa dig här, så kolla med en verkstad eller köp en verkstadshandbok. Kostar några hundra kr. Finns där du köper reservdelar.

2. Dynamiskt, dvs med motorn igång,
Det brukar funka att kolla även vid startmotorvarvtal, då behöver du en medhjälpare som aktiverar startmotorn. Ta inte bort tändstiften.

Anslut en tändinställningslampa till cylinder nr 1. Brukar vara den översta. Kör startmotorn och lys mot skalan. Lampan skall blinka, gör den inte det är det antagligen fel i tändsystemet.

Utan gas dvs på tomgång skall tändningen stå runt 0 grader, oftast några grader efter dödläget. Vid fullgas runt 25 grader före dödläget.

Om tändningen står fel så bör avvikelsen i ditt fall vara stor och då kan du misstänka kilen.

Står tändningen rätt kan du göra en del elekriska mätningar.

Kolla www.cdielectronics.com ->Support->Troubleshooting.

Gör restansmätningarna. För DVA-mätningar behöver du ett toppvisande instrument. Spänningar uppmäta med en vanlig Volt/Multimeter är helt intetsägande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har verkligen svänghjulets position med tändningen att göra? Är inte bara detta generatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändläget definieras som antalet vevaxelgrader relativt den vevaxelvinkel vid vilken kolven för aktuell cylinder är vid sin övre dödpunkt. Svänghjulet sitter fastbultat i vevaxeln och är till skillnad från vevaxeln vanligen synlig  utifrån, så det förenklar att ha tändlägesreferensen på svänghjulet. Om svänghjulet inte är synligt kan referensen istället sitta på en remskilva i vevaxelns andra ände, som t.ex. på Volvo B18/20

Not: På vissa motorer definieras tändläget istället avståndet till övre dödläget mätt mot kolvtoppen. Detta innebär dock ingen principiell skillnad, i o.m. att detta avstånd går att räkna om till motsvarande vevaxelvinkel. Man behöver då kännedom om slaglängden.

I normalfallet har en utombordare spolar under svänghjulet som genererar energin för tändningen och andra spolar som kontrollerar när gnistan skall tändas. Så svänghjulet och vad som finns under detta har en central roll för tändningen.



Senast ändrad av guestsson | 05 augusti 2011 | 23:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...