Gå till innehåll
måndag 14 oktober 2024
trewq

Otydlig loggdisolay

Rekommendera Poster

Har en gammal logg Silva 2200 som fungerar utmärkt men siffrorna syns knappt.

Tänkte att man kanske kunde byta ut displayen, men så råkade jag titta genom ett par polariserade solglasögon och plötsligt var displayen som ny!

Någon som upplevt samma sak och kommit på en lämplig åtgärd? Eller är det bara att riva ut loggen och sätta dit en ny? Till saken hör att det inte går att komma åt muttrarna som den är fäst med, verkar som om man monterat dit loggen innan man plastat ihop överbyggnad och innermodul!



Senast ändrad av trewq | 21 juli 2011 | 16:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade liknande problem, dottern provade att gnida in lite olja på displayen och denna blev som ny.

Hon tog olivolja men det kanske är bättre med parrafinolja.  Jag vet dock inte om detta särskilt varaktigt, men fint är det i allafall nu några dagar senare.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En LCD innehåller ett skikt med polariserande flytande kristall och ovan detta ett polariserande glas. I normalfallet är polariseringsriktningen för de två skikten densamma och hela upplevs som ljus. Om en spänning läggs över det segment som skall visas vrids de flytande kristallerna 90 grader och segmentet upplevs som svart.
På kul kan man testa att vrida polariserande glasögon 90 grader. En LCD blir då helt svart.
De som tillverkar polariserande glasögon och LCD-tillverkarna måste vara överens om i vilken riktning displayer och glasögon skall polariseras.

Felbeskrivningen tyder på att det övre polariserande skiktet  i displayglaset skadats. De polasierande glasögonen kompenserar för detta. Det finns kanske polariserande film att köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Provade med olivolja men utan effekt. På det svarta höljet däremot blev det ju snyggt.

Tog ett par skitfula solglasögon, inköpta på rea för 12:50 för 20 år sedan, som sedan visade sig vara polariserande. Klippte ut lämplig plastbit och fäste på displayen och nu funkar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... solbrillor har man väl normalt för att skydda ögonen i starkt solljus, polariserade sådana kan dessutom minska vattenytans reflexer så att man faktiskt kan se ev grund bättre!?

Själv har jag en liknande loggdisplay och får rätt ofta lyfta polaroidbrillorna pga displayens regnbågsmönster - segelbåtar lutar antagligen på ett sätt som inte överensstämmer med polararoidbrills- versus display-tillverkarnas standardvinklar??

Nu kan man kanske tycka att - som i mitt lutande segelbåtsfall - inga alls filter alltid borde vara bättre, för filter är väl egentligen per definition nåt som stänger ute delar av synintrycket?
Men icke så, redan se grund genom solreflex- exemplet ovan visar väl att det inte alltid är så. Man ser tydligen ibland bättre, alltså besynnerligt nog kan man i vissa fall få mer detaljinfo med utestängande filter än utan!  

Men jag skulle i ditt fall kollat närmare på hur displayen upplevs i nattmörker, med sin svaga eldrivna bakgrundsbelysning. Gissar att den då syns bra utan solbrillornas polariserande filter, i annat fall finns väl polarisationsfilter av klarglas? Annars kanske displayen ändå måste bytas för att klara mörkersituationer??

Bara en fundering/tips, men naturhamnsankring kan väl tänkas behöva litet överraskande manövrer säkerhetsmässigt? I så fall bättre att kolla redan innan - i lugna förhållanden - hur man faktiskt ser sina displayer, tänker jag mig??
Inget kul alls att vakna i nattsvart åskby/regnoväder med ökande akterlig sjö till ankars i en naturhamn, och att då vid förflyttningsförsök till lä-läge inte ens se sina instrument klart, varken med eller utan sotade solbrillor? I sådana fall har man väl annat att kämpa med, tampar, fin-navigation, etc. Men även om man inte åtgärdar ev problem med nattlig displaysikt så är väl kunskapen om bristen viktig i sig, man slipper iaf att överraskas. Nåt sånt??

Två länkar som väl egentligen mest visar på polararisationsriktningens trassliga outgrundlighet, så att testa display-nattseendet båtpraktiskt i lugna förhållanden blir nog enklast? ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Polarizer
http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_crystal_display

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 22 juli 2011 | 17:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom solbrillor som jag slaktade och fäste på displayen var så svagt tonade att dom knappast gjorde skäl för namnet, annars hade det nog inte fungerat. Nu är displayen i stort sett som ny.

Att ha solbrillor på sig för att kunna se loggen var nog aldrig ett alternativ, och om båten då lutat hade man fått luta på huvudet. Men 10-20 graders lutning gjorde ingen större skillnad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...