rool 3 Postad 21 Juli , 2011 Tittar på att byta till större båt, från min Bayliner 2155. Har en budget på MAX 200.000, har kikat på Bayliner 2655, samt någon SeaRay och Chaparall. Någon som har något vettigt att säga om dessa? Någon båt har även DUBBLA motorer, 5.7 L, innebär det en dubbel bensinförbrukning?? Kan man köra endast med EN motor? Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig i mina beslut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 21 Juli , 2011 Hej. det behöver inte bli dyrare med dubbel montage, det beror på vad det är för båt En stor båt får ju jobba lite extra med en motor.runt 26 fot klarar du på en motor men blir det större än 26 då är dfet nog lämpligare med dubbel montage men om du har 2155 nu då vore väl en 2655 toppen det är trevliga båtar köp inte första bästa idag går det och pruta ,kolla gärna att det är gjort nåt på båtarna motor och drev . så du inte åker på det efter ett köp. lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 21 Juli , 2011 Tack för svaret. Det är en 2655 vi tittar på, sedan är det en 28 Chaparall samt en 28 fot Sea Ray med dubbla motorer, och det känns som att det är det som hindrar oss, rätt eller fel...? Mvh Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carnage 0 Postad 21 Juli , 2011 Tänk på dubbla service och reparationskostnader också med dubbla motorer. Dock har man ju en lite högre tillförlitlighet vilket kan väga upp en hel del i vissa situationer. Jag kollade på liknande båtmodeller och det finns en hel del trevliga, men för mig blev det en Sea Ray 268 Sundancer med en 454 i. Valet var ändå självklart då jag har alltid haft ögonen på den modellen. Det jag gillar med den är att det är mycket trädetaljer och väldigt bra planlösning. Originalsoffan i sittbrunn är snygg och praktisk. Finns många fack och utrymmen i båten. Nyare Sea Ray känns för plastiga tycker jag, tappar all känsla. Det finns ju många fler trevliga båtar med samma stuk t.ex Chris Craft 250 amero sport, Carver Montego, Wellcraft Antiqua. Carver är fina båtar, skulle gärna skaffa en någon gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
baua 1 Postad 21 Juli , 2011 Hej! Jag hade samma typ av bryderier, när jag och min familj skulle välja båt. Vårt val föll på en Sea Ray 270 Sundancer med en 7,4L V8 på 330 Hkr. Vad avgjorde då valet för oss? Jo först och främst räcker kraften från 330hkr mer än väl, för att båten ska få fart och gå lätt i vattnet, även med familj och packning ombord. Sen ska ju saker och ting, motorer/drev servas och vinterkonserveras= dubbla kostnaderna med 2st motorer. Vid grundkänning är det i värsta fall två st drev och proppellrar som ska lagas. Vill man göra något själv i motorrummet, typ byta tändstift odyl, så kan det vara nog så trångt med en motor, att plussa på ytterligare en motor i dom båtarna du beskriver, gör det näst intill omöjligt att komma ner mellan motorerna. En extra motor ökar ju också vikten ganska rejält. Utan att ha direkt erfarenhet av dubbelmontage, så tror jag att fördelarna skulle kunna vara, Stabilare gång i vattnet, att man inte behöver varva motorerna som vid enkelmontage, samt att om en motor lägger av, så kan du komma i hamn med den andra. Hur stor bensinförbrukningen blir kan jag inte svara på, men att den skulle bli dubbelt så stor, har jag svårt att tänka mig. Att köra med en motor gör man nog bara om det är krisläge. Hoppas du hittar din drömbåt. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser