kenta_b 0 Postad 21 Juli , 2011 Hej, Vi har en Coronet 26 family. Efter en vecka på Mälaren är jag inte helt nöjd med bränsleförbrukningen som ligger kring 1,8 liter/Nm. Motorn är en Penta AD40B (165 hk) med 280DP drev. Jag kör enligt instruktionsboken med ca 2300 varv, trimmar in den och håller en marschfart på 16,5 knop. Jag har förstått att många tycker motorn är i klenaste laget för båten men ska den verkligen behöva dra så mycket? /Kenta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 21 Juli , 2011 Vi har en 22 fotare med VP D3 160 som väger knappt 1400 kg tom så den är betydligt mindre. I år har jag bokfört alla tankningar och vi åkt minst 5 pers i över 150 nm. Efter 622 nm är snittet 0,66 l/nm. Jag tror att din båt skulle må bättre med en lite större motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 21 Juli , 2011 Hej, Ja motorn kan vara för liten, men funderar även på din marschfart 16,5 knop? Har den verkligen planat ut ordentligt då? Har du testat förbrukningen om du kör lite fortare så den verkligen planar ut ordentligt och trimma ut drevet lite? Att köra så sakta plan som möjligt och då tvingas hålla båten uppe genom att trimma in drevet är kanske inte det mest ekonomiska? Jag har en Sea Ray 270 DA, gamla långa breda modellen, knappt 9 x drygt 3 m, ca 3500 kg. Även den i Mälaren. TAMD42WJ, 230 hk, monterad på DPE-drev. Den håller sig kring 1,1-1,2 l/Nm vid blandad körning. /Sven Senast ändrad av Zwen | 21 juli 2011 | 11:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fantino 1 Postad 21 Juli , 2011 Är oxå inne på att du kör för sakta, det är väl ett planande skrov på Coronet 26, och då är farten 16 knop för sakta. Hur mycket toppar den? Vad är max varv? Om du kunde ligga 20knop utan att det för nära topp varv så skulle troligen bränsle förbrukningen sjunka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan65 0 Postad 21 Juli , 2011 Du ska väl ha en 3400 - 3600 i maxvarv på den motorn. Prova att dra på lite till. Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenta_b 0 Postad 22 Juli , 2011 Maxvarv är ca 3600 och jag har legat på 3300. Topfarten blir 19 och marschfarten 16,5. Enligt instruktionsboken ska den ligga i där..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenta_b 0 Postad 22 Juli , 2011 Alltså fel i mitt första inlägg 3 300 varv har jag legat på INTE 2 300 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 22 Juli , 2011 Hej Vad har du för propeller på, är det A2:or, jag har en orrskär 850 årsm 81 med en 155hk agad40 den toppar runt 24 knop. med A3:or går det drygt 19 knop vid 3300 varv och förbrukningen för mig ligger på melllan 1,50 och1,85 vid 18-20 knop beroende på om man är 2 personer eller 5-6 st med packning, mat och vatten osv. jag har en flödesmätare inkopplad och om du kan tänka dig att glida fram i 6-7knop så går det ca 4-5 liter i timmen enligt mätaren. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenta_b 0 Postad 23 Juli , 2011 Jag har inte en aning om vilken propeller som sitter på. Har nog bara tagit för givet att man optimerat och valt rätt när man monterat drevet vilket gjordes tillsammans med motorn 1987. Kanske naivt att ta för givet att det är så och värt att titta på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 23 Juli , 2011 Om du har en Aqad40b med laddluftkylare borde det vara 1,95/1 i utväxling och den borde orka med A4:or och då få en toppfart på ca 24 knop, storleken på propellern är instansad på sidan av navet, och du kan även jämföra numret som finns stansad i kortändan bakom konen. Henrik Senast ändrad av henriknil | 23 juli 2011 | 19:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 24 Juli , 2011 hej ! jag har en Coronet 24 family med lika motor som du. Jag marschar ca 20-22 knop vid drygt 3000 varv, och den tar då ca 1,5 l/nm. Min båt är väl något lättare än din. Jag tror du får räkna med mellan 1,5-2 liter med dessa gamla dieselsexor. Jag tycker motorn är perfekt lämpad för min båt, men den kanske är lite i underkant på din 26.a. Du får köpa min :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 Juli , 2011 4 ton Saltö31 med KAD43 220 hk. Semesterfart 8 knop/1700 varv ger 1.3 l/nm. Lite mera vid 20 knop/3000 varv men inte så mycket. Kör inte 20 knop så ofta. Så mycket billigare blir det inte. Alltså ca 9,5 liter/landmil, :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenta_b 0 Postad 25 Juli , 2011 Det verkar som att OM det finns något att göra så är det att se över propellrarna. Stefanius, vilka propellrar har du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 25 Juli , 2011 Måste erkänna att jag har inte en aning ... Säger som du .. Har ett 280 drev med duoprop, och jag tar för givet att det är enligt vad det ska vara. Men vad jag förstår så kan ju fel propeller leda till att man inte varvar ut. Får du ut maxvarven på 3600 ?? Jag når inte riktigt, men möjligen 3500 ...å ändå har jag ny uppgraderad turbo, och vad jag inbillar mig en motor i klart bra kondition. Motorn är rätt lämplig för min båt, men jag vet inte hur mycket viktsklillnad det är mellan 24 och 26 family Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenta_b 0 Postad 25 Juli , 2011 Jag maxar ca 3 550 varv (hur exakt nu varvräknaren är?). Båten ska väga 2 500 kg! Hur mycket väger 24:an? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 25 Juli , 2011 jag vet inte exakt, men jag tror den ligger runt 2200 kg. Jag är dock mycket nöjd med båten, och förbrukningen är inte så mkt säga om tycker jag. Det är ju i övrigt en billig båt att äga. Dock ska jag sälja min på sikt, jag har en stuga som snart kommer i min ägo, och då blir det nog byte till nån mindre dc av nåt slag. Grattis till en snygg båt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser