Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
kenta_b

Bränsleförbrukning diesel

Rekommendera Poster

     

Hej,

Vi har en Coronet 26  family. Efter en vecka på Mälaren är jag inte helt nöjd med bränsleförbrukningen som ligger kring 1,8 liter/Nm. Motorn är en Penta AD40B (165 hk) med 280DP drev. Jag kör enligt instruktionsboken med ca 2300 varv, trimmar in den och håller en marschfart på 16,5 knop. Jag har förstått att många tycker motorn är i klenaste laget för båten men ska den verkligen behöva dra så mycket?

 

/Kenta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 22 fotare med VP D3 160 som väger knappt 1400 kg tom så den är betydligt mindre. I år har jag bokfört alla tankningar och vi åkt minst 5 pers i över 150 nm. Efter 622 nm är snittet 0,66 l/nm. Jag tror att din båt skulle må bättre med en lite större motor.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja motorn kan vara för liten, men funderar även på din marschfart 16,5 knop? Har den verkligen planat ut ordentligt då? Har du testat förbrukningen om du kör lite fortare så den verkligen planar ut ordentligt och trimma ut drevet lite? Att köra så sakta plan som möjligt och då tvingas hålla båten uppe genom att trimma in drevet  är kanske inte det mest ekonomiska?

Jag har en Sea Ray 270 DA, gamla långa breda modellen, knappt 9 x drygt 3 m, ca 3500 kg. Även den i Mälaren. TAMD42WJ, 230 hk, monterad på DPE-drev. Den håller sig kring 1,1-1,2 l/Nm vid blandad körning.

/Sven



Senast ändrad av Zwen | 21 juli 2011 | 11:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är oxå inne på att du kör för sakta, det är väl ett planande skrov på Coronet 26, och då är farten 16 knop för sakta. Hur mycket toppar den? Vad är max varv? Om du kunde ligga 20knop utan att det för nära topp varv så skulle troligen bränsle förbrukningen sjunka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska väl ha en 3400 - 3600 i maxvarv på den motorn. Prova att dra på lite till.

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxvarv är ca 3600 och jag har legat  på 3300. Topfarten blir 19 och marschfarten 16,5. Enligt instruktionsboken ska den ligga i där.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså fel i mitt första inlägg 3 300 varv har jag legat på INTE 2 300

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vad har du för propeller på, är det A2:or, jag har en orrskär 850 årsm 81 med en 155hk agad40 den toppar runt 24 knop. med A3:or går det drygt 19 knop vid 3300 varv och förbrukningen för mig ligger på melllan 1,50 och1,85 vid 18-20 knop beroende på om man är 2 personer eller 5-6 st med packning, mat och vatten osv. jag har  en flödesmätare inkopplad och om du kan tänka dig att glida fram i 6-7knop så går det ca 4-5 liter i timmen enligt mätaren.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte en aning om vilken propeller som sitter på. Har nog bara tagit för givet att man optimerat och valt rätt när man monterat drevet vilket gjordes tillsammans med motorn 1987.

Kanske naivt att ta för givet att det  är så och värt att titta på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en Aqad40b med laddluftkylare borde det vara 1,95/1 i utväxling och den borde orka med A4:or och då få en toppfart på ca 24 knop, storleken på propellern är instansad på sidan av navet, och du kan även jämföra numret som finns stansad i kortändan bakom konen.

Henrik

 



Senast ändrad av henriknil | 23 juli 2011 | 19:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej !

jag har en Coronet 24 family med lika motor som du. Jag marschar ca 20-22 knop vid drygt 3000 varv, och den tar då ca 1,5 l/nm. Min båt är väl något lättare än din. Jag tror du får räkna med mellan 1,5-2 liter med dessa gamla dieselsexor. Jag tycker motorn är perfekt lämpad för min båt, men den kanske är lite i underkant på din 26.a. Du får köpa min :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 ton Saltö31 med KAD43 220 hk.

Semesterfart 8 knop/1700 varv ger 1.3 l/nm.

Lite mera vid 20 knop/3000 varv men inte så mycket. Kör inte 20 knop så ofta.

Så mycket billigare blir det inte. Alltså ca 9,5 liter/landmil, :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att OM det finns något att göra så är det att se över propellrarna. Stefanius, vilka propellrar har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste erkänna att jag har inte en aning ... Säger som du .. Har ett 280 drev med duoprop, och jag tar för givet att det är enligt vad det ska vara. Men vad jag förstår så kan ju fel propeller leda till att man inte varvar ut. Får du ut maxvarven på 3600 ??

Jag når inte riktigt, men möjligen 3500  ...å ändå har jag ny uppgraderad turbo, och vad jag inbillar mig en motor i klart bra kondition. Motorn är rätt lämplig för min båt, men jag vet inte hur mycket viktsklillnad det är mellan 24 och 26 family

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag maxar ca 3 550 varv (hur exakt nu varvräknaren är?). Båten ska väga 2 500 kg! Hur mycket väger 24:an?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag vet inte exakt, men jag tror den ligger runt 2200 kg. Jag är dock mycket nöjd med båten, och förbrukningen är inte så mkt säga om tycker jag. Det är ju i övrigt en billig båt att äga. Dock ska jag sälja min på sikt, jag har en stuga som snart kommer i min ägo, och då blir det nog byte till nån mindre dc av nåt slag. Grattis till en snygg båt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...