Steffe1973 1 Postad 21 Juli , 2011 Hej! Har (redan) börjat fundera på service av motorn efter säsongen. Det är en Honda BF15A 4-takt av 2002 års model. Kan jag göra det själv? Vad är det att tänka på? Olja, stift och bränslefilter räcker? Jag kommer förvara båten i varmgarage i vinter att den har bara varit i sötvatten. Några fallgropar eller absoluta måsten vid en hemma-service? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steffe1973 1 Postad 22 Juli , 2011 Eftersom ingen svarat tar jag det som att man inte skall försöka sig på att serva motorn själv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 22 Juli , 2011 Generellt bör du innan vinterservicen köra motorn i sötvatten några minuter samt köra slut på bränslet i förgasarna genom att koppla bort bränsleanslutningen Årlig mindre service: Byt olja och filter i motorn. Byt olja i växelhuset. Smörj eventuella smörjnipplar med vattenfast fett.. Kolla tändstiften byt vid behov. Spruta eventuellt in motorkonserveringssolja in genom tändstiftshålen och dra runt motorn några varv innan du återmonterar stiften. Konserveringsolja behövs nog inte då du förvarar motorn inomhus. Dessutom varannat var tredje år beroende på driftstid: Kolla kamrem och byt den om rekomenderat tidsinnervall uppnåtts. Kolla impellern och byt den om den är sprucken i gummit. Växelhuset måste demonteras för detta arbete. Inga stora jobb med den årliga servicen och den gör du enkelt själv om du är lite händig. Glöm inte att återmontera eller sätta i nya tätbrickor till skruvarna i växelhuset, samt se till att du inte drar tändstiften snett i aluminiumtoppen. Allt detta borde framgå i din instruktionsbok. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steffe1973 1 Postad 22 Juli , 2011 Tusen tack Robert, det var ett utförligt svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser