Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
steffs29

Ryds 530 DC - Knopmätare och annat som inte fungerar

Rekommendera Poster

Hej! Är jäkligt dålig på el och skulle behöva lite tips på vart jag ska söka. Men så här ligger det till. All el i form av vindrutetorkare, 12 voltsuttag och lanternor etc fungerar. Men inte knopmätaren. Vet att det sitter två givare bak! En vit ser ut som en örn näbb och en i metall med ett hjul på som snurrar. Sitter även en tror inte det är orginal vit box uppe vid plats för sjökort som har en digital display för knop, trip, depth etc men den visar bara noll på allt. Alltså det kommer dit ström men den visar inte rätt. Nån som direkt har et tips att felsöka i morgon!

Kan om nån är så pass intresserad fota och visa vad som sitter på om det skulle underlätta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Är jäkligt dålig på el och skulle behöva lite tips på vart jag ska söka. Men så här ligger det till. All el i form av vindrutetorkare, 12 voltsuttag och lanternor etc fungerar. Men inte knopmätaren. Vet att det sitter två givare bak! En vit ser ut som en örn näbb och en i metall med ett hjul på som snurrar. Sitter även en tror inte det är orginal vit box uppe vid plats för sjökort som har en digital display för knop, trip, depth etc men den visar bara noll på allt. Alltså det kommer dit ström men den visar inte rätt. Nån som direkt har et tips att felsöka i morgon!

Kan om nån är så pass intresserad fota och visa vad som sitter på om det skulle underlätta.

 

 

Hej,

ser att detta är en gammalt inlägg men nu har jag fått samma fel på min båt. Hur löste du ditt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft samma modell av båt. Är ett rätt enkelt elsystem. Även om jag inte gjort allt för mycket den jag hade. 

 

Allt börjar på babord sida, i aktern. Där sitter batteriet samt även huvudströmbrytaren. Kolla där, så att alla kablar sitter på plats och är åt skruvade. Vidare gå kablarna sedan från akter på styrbord sida och fram till gasreglaget och vissa av kablarna går vidare under ratten. Jag hade en säkringsbox som satt inne i ruffen. På torpedväggen där föraren hade sina fötter. 

 

Sök kring dessa områden, så finner du kanske något.

 

Jo, knopmätaren på min båt drevs av en genomskinlig slag, där vattenflöde från riggen drev visarnålen. Dvs den behöver inte ström för att fungera. Ville man så gick det koppla 12v till den, dock enbart för instrumentbelysning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, på dessa båttyper finns det vanligtvis två olika typer av logg.

En modell är tryckloggen som helt enkelt mäter vattentrycket, en pivotgivare kan sitta som egen givare på akterspegeln, eller inbyggt i motorns rigg. Det är vanligt att det fastnar smuts eller växer havstulpaner som helt eller delvis hindrar vattentrycket att nå fram till instrumentet. Slangen från givare till instrument kan vara knickad eller kan läcka, då blir det blött inne i båten.

Jag hade en gång lånat en hardtopbåt och var på väg en höst till ett hummerkalas på Käringön, körde väl i omkring 25 knop, då slutade loggen att fungera, och jag blev i ordets båda bemärkelser "pisseblöt" i skrevet på kostymbyxorna.... slangen hade lossnat från nippeln på baksidan av instrumentet. Tack och lov fick jag låna ett bar byxer och kallsingar av kalasets värd, bara det att han har samma storlek som Obelix... ja eller i alla fall som Obelix lillebror... XXL... Men det var ett roligt kalas i alla fall, de delar jag minns...

 

En annan vanlig logg är den som är kopplad till en givare med ett litet paddelhjul, denna kan sitta som en egen bordsgenomföring, eller på akterspegeln. Även detta hjul kan hindras av påväxt eller skräp, det kan också gå sönder, finns att köpa som reservdel. Detta instrument är elektroniskt, antingen digitalt eller med analog visarskala. Behöver spänning för att fungera!

Jag behöver rensa mina paddelhjul omkring två gånger per säsong, då havstulpanerna gärna åker karusell, eller snarare pariserhjul i dessa, innan de fastnar.

Numera målar jag paddelhjulen med utspädd bottenfärg, men det blir inte riktigt bra ändå.

 

Båda dessa visar farten genom vattnet, en med paddelhjul även tillryggalagd sträcka genom vattnet. Allts de visar mer då man går mot strömmen.

 

Sedan finns det olika GPS-baserade instrument, inte bara rena gps:er och plottrar, utan även runda visarinstrument eller digitala som är kopplade till en egen antenn, eller kommunicerar genom annan GPS-mottagare ombord. Dessa visar fart och sträcka över grund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...