Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
shipsim

Smarta infästningar för mörkläggningsgardiner? - Flipper 666 HT

Rekommendera Poster

Det börjar bli dags att övernatta i vår Flipper 666 HT. För att få bort växthuseffekten i ruffen (avser med denna ettikett ljusinsläppet) börjar vi fundera på gardiner. Är det någon som har några smarta tips för att fästa dessa? Vill undvika håltagning om möjligt. Inget krav att gardinerna ska sitta uppe alltid ej heller att det ska vara vara justerbara. Allt eller inget är således helt ok...Ser fram emot era funderingar. Tack tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte något billigt tyg och passade in det på båtens rutor från utsidan. Efter fållning sydde vi dit kardborreband på strategiska ställen och satte motsvarande band som var självfäftande på aluminiumramen runt fönstrena. Detta fungerar perfekt men det börjar bli dags för ett bättre tyg med längre kardborrefästen och förhoppningsvis fixar vi det i vinter. En bild finns i mitt fotoalbum i min sjöbod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

666D3, vilken fin båt du har! Jag ville helst haft diesel jag också men hittade ingen på beg.marknaden då vi var i färd med att handla båt så vi har en 07:a med bensin. Efter några månader med båten är vi helnöjda. Fick en hel del inspiration då jag studerade dina bilder. Dels vad gäller solpanelerna och dels placeringen av ankarolina i akterstuven. Får man fråga hur du monterade den samt vilken storlek på ankarolina som du har där? Är du nöjd med solpanelen? Tycker det verkar som du dragit sladden från solpanelen på utsidan eller gick du igenom taket? Även bordkonstruktionen var ju lysande, kul att se!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Jag är mycket nöjd med båten och hoppas på många fler övernattningar i år.

Jag hade förra året ett 24 m band men ofta blev det för kort så jag bytte till 35 m i år. Satte istället 24 m i främre ankarboxen. Köpte även ett 7,5 kg ankare att ha där bak men det fick inte plats i stybords box så det hamnade fram. Monteringen skedde med medföljande delar men viss obockning fick göras. Vänster box innehåller numera en liten kylväska med kompressor.

Solpanelen är den böjbara modellen och den tar viss plats när den sitter uppe och måste ner när man kör i plan för att luften inte ska ta den. Har lite funderingar på att komplettera den med en liten fast monterad modell. Marinkontakten till panelen sitter på insidan av båten under räcket.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, ankarolina får bli höstprojekt. Modell större alltså. Antar dock att det fortfarande ryms ett ankare i boxen trots rullen?  Kylväska med kompressor låter klokt. Hittade du någon som passade bra i utrymmet? Antar att du drog fram stöm till facket också...

Just ja, beträffande gardiner. Även vi har funderat på självhäftande kardborreband men var lite oroliga om de skulle sitta kvar då temperaturen i ruffen kan bli ganska hög då båten inte används och att värmen får fästpunkterna att börjar glida. Men det verkar vara en onödig farhåga...

Stort tack för all din kunskap och det är inte omöjligt att jag kontaktar dig via mail någon gång framöver för fler blåbärsfrågor...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite större bild på Ankoralinan bak. Infäst på tre ställen och det nedersta krävde lite pyssel men nu sitter det stadigt och bandet löper lätt vid tilläggning så att man inte behöver mata ut det manuellt utan bara köra båten framåt

Jag har lite funderingar på att kunna sätta kartbordet på någon typ av glidskenor så att man kan dra det åt sidan mot mitten när man ska använda köket. Tar tacksamt emot tips.

Senast ändrad av 666D3 | 21 juli 2011 | 10:29

post-10011607-1394236773,3965_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har ett 5 kg plogankare och en liten Brucekopia i lilla boxen så plats finns. Köpte den lilla 10 l boxen som Erlandsson säljer ut nu och den passar om man antingen tar bort ena lyftöglan eller filar lite i öppningen på ankarboxen. Jag satte in ett ciggutag i boxen för strömförsöjningen. Jag brukar öppna ankarboxen och fälla fram stegen så att en öppning bildas för bättre ventilation av boxen. Kylboxen har ingen batterivakt och har någon typ av fläkt till kompressorn som låter lite så den är inte idealisk men den passar bra för kortare utflykter eller enstaka övernattningar. Har även en 35 l Ezetilbox som håller högsta kvalitet men den är stor och tung. Kom gärna med frågor.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...