Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
hampasragnar

Archimedes 5 hp (ca -75) - går fint men driver ej

Rekommendera Poster

Hej, köpte en Archimedes 5 hp ca -75 i vintras och har mekat med en del med den så att den nu går jättefint. Dock när jag slog av motorn idag och sedan skulle starta upp den igen går motorn fint som alltid men propellern driver inte ( alt. väldigt lite men inte nog att driva min Smögen 45:a framåt ). Någon sam har en idé vad felet kan vara, antar att någon drivstång eller liknande har gått av?! Motorn driver konstant och har ingen växellåda.

Tacksam för svar.

Mvh

Hampus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte det är brytpinnen eller propellern så får du ta isär växelhuset och kolla. Inte många delar som kan krångla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Har nu kollat motorn och när jag startar den så snurrar drivaxelen men propellern glider bara utan att rotera med. Antar att något har släppt i propellern och den behöver bytas men undar även hur jag kollar brytpinnen och var den sitter? Vad kostar en propeller och kan jag ha en trebladig propeller som på 9 hp eller passar bara den tvåbladiga?

Mvh

Hampus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta bort propellern. I ett hål i propelleraxeln skall sitta en s.k. brytpinne som skall gå av om propellern slår i t.ex. en sten. Brytpinnen driver propeller via två spår. Kolla in i propeller efter det att du tagit loss den så förstår du hur det är tänkt. Brytpinnen är gjord av lagom hårt stål, så den bör om den är trasig ersättas med en ny som är avsedd för ändamålet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha förstår precis. När jag tog bort propellern så var brytpinnen helt söndertrasad och låg i delar.

Tack för all bra hjälp, man lär sig tonvis av att läsa och fråga här på maringuiden.

Mvh

Hampus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...