Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Karl_

Mariner 20, får ej tillräckligt med bränsle

Rekommendera Poster

Jag har en 20 år gammal mariner 20hp som jag äntligen lärt mig hur man ska starta... Man pumpar upp bränsle när den är i upphissat läge och låter bränslet flöda, ger lite gas, så startar den snällt på första rycket. Jag har mätt bränsleförbrukningen och den drar 0,3 per hptimme som den ska och är i övrigt perfekt för båten. Men

av någon anlednign får den inte tillräckligt med bränsle. När jag ger gas varvar den snällt upp men sen så orkar den iten riktigt och går ner och pendlar mellan 70 och 90% men om jag försiktigt klämmer på blåsan och ger den mer så går den rappt upp på 100%.

Vad är fel och kan jag fixa det på något bra vis?

Mvh Karl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt det vanliga, bränsleslang och pump på denna. Bränslefilter och kolla så de inte ligger skit i tanken eller mot anslutande bränsledon på motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta bort kulkopplingen mellan slang och motor. Sätt slangen direkt på motorns filter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådärja, jag felsökte och det visade sig att det inte var tätt där slangen går in i förgasaren efter filtret och jag fick det inte heller tätt förrän efter det att jag flyttat slanklämman så den går över nipelns fläns/grövre parti.

Jag fick det tätt så nu går den på fullgas och jag är hur nöjd som helst.

Tack för åtgärdsförslagen.

Mvh

Karl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...