Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Carl_W

Dubbla motorfästen?

Rekommendera Poster

Hej!

Inviger mitt medlemskap med att ställa en nybörjarfråga.

Jag står i begrepp att inhandla min första båt, vad jag letar efter är en sportbåt av billigare slag.

Har funnit en jag är intresserad av men till skillnad från tidigare båtar jag kollat på ser det ut som att denna har två st motorfästen. (se bifogad bild)

Undrar därför vad detta fyller för eventuell nytta? Är det vanligt? Kan det vara ett varningstecken på att det skulle vara fel med orginalfästet osv?(Är det ens ett extra motorfäste? Jag är som sagt nybörjare) Den enda anledning jag skulle kunna komma på är ifall man vill ha en extra mindre motor med kortare rigg.

Vore ytterst tacksam för lite klarhet i frågan.

Mvh
Carl

post-10019628-1394236773,1715_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket riktigt ett motorfäste för en extra (mindre) motor.

Används ofta på sportfiskebåtar där man vill köra med en mindre motor vid ex.vis trolling.

Sitter också naturligtvis på segelbåtar där man inte har en inombordare.

Att ha det på en sportbåt är föstås mindre vanligt, man skulle ju kunna befara att ägaren inte litar på originalmotorn och då garderar sig med en extramotor.

Kolla med säljaren anledningen till detta motorfäste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det extra motorfästet är vad vi fiskenördar kallar trollingmotorfäste. Du har din stora huvudmotor i det mittre fästet på akterspegeln, och en mindre 5-10hk motor på det fällbara på sidan. Om din huvudmotor strular, eller när man skall trollingfiska i långsam fart, stänger man huvudmotorn, fäller ner extramotorn och kör på den.

Det har ingenting att göra med att huvudfästet för din huvudmotor skulle vara dåligt eller oanvändbart. Det är en extra detalj som ger extra säkerhet på längre turer.

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar så hjärtligt för de hjälpsamma svaren!

Ägaren är en firma som mest ägnar sig åt MC- försäljning och troligen fått båten i inbyte så tror tyvärr inte dem kan ge mig någon information. 

Då kommer följdfrågan: Borde inte vara något större projekt att ta bort det extra motorfästet och sedan täta hålen då jag dels inte kommer att köra med extra motor, och dessutom tycker att det stör estetiskt.

/Carl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä  som du säger inga problem att demontera fästet och täta hålen.

Se bara till att täta ordentligt med ex.vis epoxyspackel så det inte tränger in fukt i akterspegeln.

Den har ofta en inplastad förstärkning i plyfa som inte mår så bra av vatteninträngning.

Lycka til med ev båtköp. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...