Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Ballad_kopian

55timmar med kina motorn installerad i möre 30 ysad380 27hk 72nm 1.3l 3cyl.

Rekommendera Poster

ville bara dela med mej lite av erfarenheter av sk kina motorn. den har nu arbetat 55timmar i min möre 30 = tajt motorum.  hur somhelst så är min möre 30 i drift nu och har kunnats användas i snart 2 säsonger. båten har legat i året runt .

motorn fungerar bra. och har tystnat en aningen tycker jag.

det som fungerar  är just själva maskinen. elen och framförallt instrument panelen är skit. rostar och tål inte överhuvudtaget sjöliv. hade detta i beräkningarna och har dubbel komando på start och tändning inne i båten vid naven. start knapp.

motorn är väl tunnt lackerad och den åldras fortare men små rost m.m på bultar m.m. ångra att jag inte gjorde nåt åt det när jag hade den på pall.  men jag tänkte att den skall ju ändå vara i ett slutet isolerat rum.  men  man spiller  o sölar lite ibland.

drifstörningar hittills. är sjövatten pumpen som har en iten mässing skruv som håller en liten knöl inne i pumpen som impellern bladen går mot. den lossa. avhjälptes med en ny i rostfritt och packning.

mina muttrar till motorkuddarna har en tendens att vibrera loss imellanåt. irreterande.

båten gör 3.5 knop på tomgång   jobbigt när man lägger till. får arbeta mkt med friläge.  men motorn  har en tendens när den är riktigt varm  och på tomgång få för sej att börja rista och gå ojämnt   irreterande vid tomgångs med växel i typ vid tilläggningar. den går liksom ojämnt. kan ju höja tomgångs varvet men då känns det som att det blir väl högt. om nu kina instrument panelen stämmer hehe. skall göra ny inom kort.

det allvarligaste driftsörningen är LÅGT oljetryck. maskinen bör ha en tjock olja.  körde den på halvsyntet och då höll sej oljetrycket precis inom gränsen jämnt oavsett hur länge jag körde m.m.

men sen efter läst på r runs hemsida så bör dessa maskiner gå med mineral olja. köpte då detta men då blev olje trycket samma som med halvsynteten skillnanden blev när maskinen var ordentligt varm och man släppte av  på gasen då sjönk olje trycket till icke godkänd olje tryck. MEN jag skall kolla upp detta med en riktigt oljetrycksmätare först orginal kina kan ju vara fel.

ladd lampan på instrument panelen var felkopplad i krets kortet. tog ett tag att hitta och fixa felet.

maskinen s bakslag läcker lite lite olja. irreterande. 

 

men den fungerar bra  överlag och går alltid igång direkt oavsett kyla 20minus  i vintras tex.

och vill gå timma ut timma in. verkar vara en driftsäker motor konstruktion.

enda remmen som finns är för genratorn som laddar och gör ett bra jobb.

men motorn har en tendens att klicka när man skall starta ibland. dålig jordning troligen skall se över det.  men man kommer lätt och snabbt åt med skruvmejsel på stratmotorn om man vill tvinga start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

motorn är simpel och enkel mekad väldigt rå i både gång och  utförande.  låter som en väldigt stor diesel. låter som den inte riktigt hör hemma i en möre 30.

backslaget har en reduction på 2:76 om jag inte minns fel. därav har jag en fast 4bladig backscrew propeller typ ubåt  med 15*15 i storlek stigning. här är gränsen nådd med min 25mm axel tydligen.

backslaget i överigt låter mkt  vid tomgång med växel i.

 

maskinen har 25mm slang invändigt til sjövatten sidan  bra flås i utblåset. och 38mm slang invändigt på sötvatten sidan.  grova grejer.  så problemet med att med inkopplad bredare m.m  att vattnet hellre tar den vägen  och maskinen blir för varm  när bredaren är varm lär inte uppstå p..g.a rejäl  grovleks skillnad på slangar .

tempen i överigt ligger vid 1500rpm stabillt 70 grader och ökar lite vid högre varvtal  pyttelite till att ligga stabilt 85 grader. 

motorn varvar ca 3300rpm ger ca 7,4knop max  och då sätter sej möre 30 in så brutalt att häckvågen bakom går upp till överhalva akterspegeln  och vågen bakom får många motorbåtar att väja undan.  motorn känns över dim . men det är riktigt gott att ha kraften i reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska jag vara ärlig så har denna motor med sina ombyggnader för att kunna installeras i en möre 30  blivit hyffsat dyrt och jag kunde likaväl lagt till ifs en betydande summa men  då fått en riktig maskin med instrumet paneler som håller m.m och med mindre mått.  kanske inte hade fått riktigt samma prestanda men troligen 100gg tystare. mer kvalite. sen är nog kina diselen hyffsat okänslig  för det mesta.

kan lägga upp lite bilder på maskinen och intsllation m.m om nån är intresserad..

kan lägga upp bilder på båten oxå om nån är intresserad. renoveringen är i slut skedet nu efter 5års renovering.   avbröt mina bygg trådar p.g.a det blev ingen tid till uppdateringar här.

mvh johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog mest intresserad av en tråd (...eller en blogg, eller länk till...) med bilder på själva renoveringen av båten, eller snarare hur det blev. Kanske en före-efterbild. Du har lagt ner ett jättejobb som jag tror få skulle orka slutföra, och det är klart man är nyfiken på slutresultatet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vill bara tillägga att kina motorn är mkt tystare än min förra yanmar 2gm 20 iaf,  man pratar ledigt i sittbrunnen utan att störas spciellt mkt  men inne i båten störs man och det är väl högt men då är ännu inte motorummet färdigt isolerat eller tätat ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såg din post nu.  . tänkte nåt i stil med det . tyvärr har jag inga kort på inredet orginal i sin helhet men en del har jag nog.   liten roligare nunnär man har erfarenhet  hur båten har funkat i praktiken vid segling motorkörning  grundstötning hmm   ja alla tänkbara tester hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror bilden är klickbar.  så ser den ut i dags läget . sprayhood och sittbvrunns kapell är beställt äbven  dynor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ballad_kopian,

 

Hur har året varit med din Kinamotor?

 

Fick du ordning på oljetrycket och oljeläckaget?

 

 

Mvh

/O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.  (kinamotor)

Undrar om det är någon mer som har KINAMOTOR som vågar skriva här på MG,utan att det blir en massa skitsnack om politik och annat om denna motor.Har själv en td458 sedan 2010 som har gått 120timmar idag utan problem,det låga oljetrycket kan man justera upp på utsidan motorn trycket skall vara 2-5kpa hade själv för lågt när motorn blev varmkörd på en halv syntet 15/40.Erfarenhet av motorn rå och högt ljud lite av traktorgång på tomgång,men på 1800-2000 varv går den ganska behagligt 6,5-7,5knop,min båt är en marino 725 ca1800kg proppler 4blad 17*13 maxvarv 3200varv 14,4 knop.-Bränsleförbrukning 3-3,5 liter i tim 1800-1900 varv ca7 knop.

Snälla kan detta inlägg handla om motorn och inget annat  MVH  micke...........

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var länge sedan Balladkopian skrev här (tråkigt nog), så jag rekommenderar att du påkallar hans uppmärksamhet genom att skicka ett meddelande, annars är nog risken stor att han missar ditt inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kina maskin åker nog ur så fort tillfälle ges faktiskt. Det var nära i sommras men den satt kvar för att inte störa semestern med ett motorbyte. Men det gjorde den ändå. Fortfarande läckande backslag trots åtgärder med åtdragning av alla bultar samt hällt medel som skall täta läckande backslag riktigt medel från mekonomen. Mest för att slippa krypa ner och fylla på under semester n.

Motorn startar bra när man inte behöver den. Men behöver man den i en smått akut situation då klickar den gärna. Och olje trycket har jag justerat upp . Men det ligger inte stabillit nåt Hawaii med den bypass fjädern. Olje trycket är på mitten av skalan vid start och sjunker mer o mer hur längre jag kör vid högre marsh varven. Till slut är det hyffsat nära rött ändå. Så skillnaden efter justejusteringen är mest att oljetrycket är högre vid kall maskin och lite längre. Kanske håller sej lite högre ovan det röda men hyffsat nära.

 

Nä den kommer troligen inte bli jätte långvarig i min båt. Men nu har jag lagt så mkt pengar på detta projekt så att det får bli den sista stora utgiften . Men jag får se . Frugan börjar knorra hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att du inte är nöjd, men bra för andra att få lite varning.

Hur mycket kostade kalaset. Jag förstår att det kan svida att prata om detta, men om du vill berätta så är det intressant. Hur mycket billigare blir det (om det nu hade funka till belåtenhet).

Har kollat 25 -30 Hk motorer till vår Comfort 32:a och kommit fram till följande priser 2011 för bara motorn.

Beta marin 25 Hk, 56 000:- kr

Ventus 27 Hk, 57 000:- kr

Nanni diesel 21 Hk, 65 000:- kr

Nanni diesel 29 Hk, 73 000:- kr

Lombardini 20 Hk, 59 000:- kr

Lombardini 30 Hk, 66 000:- kr

Solé diesel 29 Hk, 59 000:- kr

VP låg ca 40 000:- kr högre, för mycket för att vara av intresse för mig.

Sedan tillkommer ev. drev  om det inte går att använda befintligt (15- 20 tusen) och montage (ca 20 000:- om man inte gör något själv.)

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min kina motor köptre jag fråpn importlagret.com som hade dom från början. jag köpte nog nära slutet när dom dom senare  kallas rrun  min ser väldigt lik ut rrun förutom att min ser lite tunnare lackad och lite klumpigare kyllimpa/  värmeväxlare

men min motor kostade 31000kr ink frakt.

sen tillkomm tillverkning av reglage fästen som jag svetsa i rostfritt, köpte väl matrialet för 500kr

tillkomm ombyggnader på motorn då jag sära på kyllimpan och värmeväxlaren ca 1000kr i matrial slangar m.m

även byggde om insug korta ner det.

satte på kranar under på oljepluggen även oljetemp för enkelt byta olja 

minska ner en storlek på utblåset.. då det  krävde onödigt stor diameter på den dyra avgasslangen samt alldelses för stora ljuddämpare som inte fick plats i båten.

dubbel kommando start. Kan även starta motorn från naven i båten p.g.a  jag misstänkte att orginal startpanelen inte skulle hålla speciellt länge. och nu sist jag skulle starta motorn så var orginal panelen död. då har jag för längesen bytt tändningsnyckel som krångla ganska direkt. säkringen var hel  så nu är det nåt annat vel. men som tur var har man start möjlighet inne i båten som sagt.  men denna grej kosta lite extra och jobb.

men dyrast var nog bytet av orginal kina skämtet till motorkuddar. det kosta ytterliggare 6000kr  samt motorbädden som jag byggde om i rostfritt för att passa den extremt långa motorn på nästan 900mm lång jämnfört med tex lombardini s 30hk på 650mm typ. med den skillanden i längd hade jag inte behövt bygga om speciellt mkt.

 

hursomhelst så kosta motorbädden ca 5000kr i matrial m.m

sen hade importlagret enbart det långsamma backslaget  som alt  3varv på motorn var ca 1 propeller varv. = en dyr stor specal backscrew 4bladig propeller 15X15 i stigning pris 6500kr. 

 

finns säkert massa mer jag glömt  tex byte av alla slangklämmer och slangar m.m

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ser ut som min kina motor kostade ca 50000kr  då är inte avgaslang och ljuddämpare med.

skulle tro att avgaslangaen kostade 400-500kr m  det var ca 3-4m  och ljudämpare 1000kr

men min blev  dyr för  att det krävde mkt mer jobb att få ner den i en möre 30 s motorrumm. 

 

men i efterhand ångrar jag att jag inte la till mer och köpte tex en lombardini som väl är marknadens minsta och lättaste maskin istället som hade fått plats utan ombyggdnader och vel.  sluppit bli gåhårig.  mer plats i båten starkare motor samt  och 100kg mindre dövikt att släpa på. som nuläget är vägen min möre 30   5ton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte så billigt att köpa en billig motor från Kina. När det är dags att byta ut vår MD11 så blir det nog en 60 000:- kr motor där jag gör en del av jobbet själv och kommer undan med 90 000:- kr instllerat och klart.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd, tack för att du delar med dig. Vikten verkar ju lite häftig sen bromsar väl den 4-bladiga proppen en hel del?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra med objektiv bedömning.

Har följt dina tidigare inlägg om allt arbete med båt och motor. Mycket intressant.

När det gäller motorn så finns allt i Kina. Båda bra saker till riktig skit.

Troligen är en hel del av det som kommer hit i de lägre nivåerna eftersom de firmor som importerar vill göra bra vinst. Då väljer man de något sämtre eller klumpigare modellerna för då får man bättre marginal på affären.

Sedan tillverkning av kvalitetsprodukter i Kina blir oftast inte så billigt som många tror då kvalitet baseras på bra material, bra tillverkningsutrustning och väl uppstyrt arbete.

Här har jag själv en del erfarenhet då jag jobbar en del i Kina med produktion. Visst är lönerna fortfarande betydligt lägre men lönedelen är långt ifrån allt när det gäller kvalitet och prestanda.

Så räkna baklänges med moms, försäljraens vinst tull och frakt och fundera sedan på hur mycket pengar tillverkaren fick och om det är möjligt att tillverka en vettig motor för de pengarna.

Stålpriser är ungeför samma i Kina som här. Elström är något dyrare (runt 1 kr/kw mot 0,60 kr här) Maskiner för tillverkning om man vill ha kvalitet så är de importerade och då blir det tull in till Kina. Skärverktyg samma pris. Sedan ligger lönerna på ca 20% mot här.

Vissa kopierar och då slipper man utvecklingskostnaden och därför kan man vara billigare. Vissa är duktiga på att kopiera andra sämre och vissa totalt kass. Köper du en produkt som är utvecklad i Kina kan den vara prisvärd ändå då utvecklingskostnad  är lägre på grund av lägre löner.

Därför får man avgöra från fall till fall om det är prisvärt att köpa Kina produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kina motorn  av vad jag har sett och kollat upp, har mejlat företag i usa m.m .  så kostar en kina motor ca 7000kr från  fabrikanten   sen tillkommer frakt 10.000kr och tull moms  .

så vinsten som privat person att frakta hem den till sverige skulle inte bli enorm., men en del.

men jag valde ändå att ta kina motorn via sverige och ett svenskt företag  p.g.a garanti ärenden m.,m men nu i efterhand så är den nog ganska meningslöst.

inget kul och lyfta nästan 20.000kr från kontot och vidare till ett kinesiskt konto  sen hoppas att grejerna kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag hade nog heller inte importerat en udda motor från Kina. Inte heller från USA men ett vanligt förekommande fabrikat hade varit enklare.

Hade säkert gått att hitta någon man kan lita på att importera ifrån men betydligt jobbigare om något strular och man själv ska lösa alla problem samt fixa med reservdelar..

Så ditt val att handla på är troligen att fördera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...