Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Larsson4

Motoroptimering, Ej överladdad innombordare - Mercruiser

Rekommendera Poster

Hej jag har en öppen fråga som gäller Mercruiser 4,3 MPI och motoroptimering eller chippning som man brukar säga när det gäller bilar. 

BAKGRUND:

Då denna motor ej är överladdad så tror jag inte att man endast kan få marginella effektskillnader vid en chippning. O andra sidan borde motorn i likhet med många stora sugmotorer i bilvärlden gå att få ned i förbrukning.

Årsmodellen det gäller är en 06:a. Läser man hos tillverkaren så gör dom en grej av att motorn går att köra på bränslen ända ned till 87 oktan (med brasklapp för att jag ej minns om det var RON eller PON), oavsett vilket så är det betydligt sämre bränsle än vår svenska 95 oktan. Detta borde betyda att här finns marginal för att ställa upp tändningen och anpassa denna till 95 oktan och därmed både sänka förbrukningen lite och få några extra hästkrafter.

 

MINA FRÅGOR:

1) Är det någon som har testat att få ECUn optimerad på denna (eller någon annan sugmotor i sin båt)?

 

2) Är det någon som känner till någon som arbetar med anpassning av mjukvara för marina inombordare som EJ är av typen turbodiesel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att jag skrivit fel.

Jag menar såklart att jag tror att man ENDAST kan få marginella effektskillnader, fick in en negation för mycket där.  Däremot borde förbrukningen borde gå att få ned endel även om man bara får 10-20 hk extra.

Hoppas att någon här som önskar att deras inombordare drog lite mindre bränsle har testat detta (behöver inte vara just en Mercruiser)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...