Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
olapetersson

Johnson 20-1990

Rekommendera Poster

Hej!

Behövde pumpa varmkörd motor efter kortare fiskestopp, gick lite klent på lägre varv men bra på fullgas.

Tills dess att den inte gick alls på lägre varv, pumpade, tog bort slangen från bensinpumpen, ingen soppa kom.

Bytte membram, soppa kom och nu går den bara bra på låga varv!

Tappar strax över tomgångsvarvtal gissningsvis 2000 rpm, låter som bränslebrist men jag börjar tvivla, och att två fel uppkommer samtidigt . . . 

Har ny bensin, ny tank, pumpblåsa och en väl urblåst förgasare.

Tog av tändhatten under gång, en i taget, den gick lika mycket sämre med båda kombinationerna.

Tacksam för tips!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hackar den då du drar på är det övervärmeskyddet som slår till och begränsar max varvtalet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget problem nu med överhettningsskydd, lyfte toppen förra året och gjorde rent vid termostaten.

Glömmer bränslesidan, går nu över till tändning.

Har lyft av svänghjulet och konstaterat att powerpack lossnat och gnagts mot magneten . Ser inte så farligt ut men det är väl det troligaste felet.



Senast ändrad av olapetersson | 26 juli 2011 | 17:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis samma fel som min 20 hkr 90 . Metallen i mitten är tändavkänningen. Den lossnade till sist så bara att byta hela enheten. Kolla även spolen som är kopplad till enheten om den sitter fast.  Annars så vid byte eller montering så använd blå låslack. ( Biltema)

CDI enheten kostade ca 1800 på marinshopen.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack för info!

 

Besökt varvet idag- 2400 kr fattigare konstaterar jag att det inte var det felet.

Som tur är får jag lämna den tillbaka.

Nya tag.



Senast ändrad av olapetersson | 27 juli 2011 | 21:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min enhet lossnade metallerna som är magnetavkännare så helt kört. Dessutom hade sladdarna gått av mellan spole och cdi burken. Efter byte cdi och ihopskruvning och provköring ett år visade det sig att plattan som tändsystemet (guide plate.)  vrider sig runt hade spruckigt och lossnat med. Fick byta den med. Och viktigt med låslack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nu tillbaks med felsökning på bränslesidan. 

Tror nu att jag slarvat och inte sett en packning falla vid första förgasardemonteringen.

Det är nummer 20, gasket nozzle, länk nederst.

Vid det senaste försöket med lånad cdi enhet, limmade med Loctite gängsäkring stark, så två av de mjuka rostfria skruvarna gick av vid demonteringen. Borra ur och sätta i recoil e dylikt, så provkörning kan komma i fråga mitten nästa vecka.

 

http://www.ishopmarine.com/ishp/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0142138&path=BRP~A0000022~M0006245~M0006411~M0006412~C0142138&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under alla förhållanden måste CDI enheten vara fastskruvad annars slås den sönder mot svänghjulet som min gjorde. Verkar vara ett standardfel. Men kolla även om tändplattan går att vicka upp och ner. Det gjorde min pga att den fasta plattan den sitter på spruckit i bakkanten samt en av de 4 skruvarna som håller den losstnat. Ny platta kostade 400 ca. Men nu går motorn bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med låslack stod det om i verkstadshandboken och inget jag hittat på.

Blå låslack ska det vara för den kan man lossa skruvarna från.

Det skakar friskt i de trakterna så låslack behövs. Jag satte även fast de 4 bultarna till guide platen med låslack.

Kolla så inte metallbitarna verkar lösa eller någon saknas (bladad järnkärna) i mitten på CDI enheten De kan ha tagit stryp av att ha slagit till och slipats av svänghjulet. Spolen som ger ström åt CDI enheten hade också slagit i svänghjulets magneter , men den gick att använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursprungsfelet var bränslepumpens membram, under felsökning av förgasare tappades en

packning bort som gjorde att den bara gick på tomgång.

Slarvigt det där med packningen men det medförde ju att typfelet på dessa motorer, nämligen att

enheter under svänghjulet lossnar och skavs sönder, hittades innan det var för sent.

Nu är allt monterat och säkrat enligt konstens regler, och motorn går som en peng!

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslepumpens membran bytte jag för 10 år sen.

Har du även kollat att plattan som hela tändanordningen vrider sig runt är hel och sitter fast i motorblocket?

Jag satte fast min lossnande CD enhet och magnet, men efter en säsong la det av igen . Då märkte jag att tändsystemet gick att vicka upp och ner i bakkanten pga att plattan hade spruckigt vid skruvhål och muttern lossnat. Ny platta inköptes och monterades. Nu är det lugnt med problem för närvarande. Hoppas det varar!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...