Peppolino 0 Postad 19 Juli , 2011 Har en båt med VP170 (B30). Motorn var kraftlös och det visade sig vara dålig komp i några cylindrar och ingen alls i en. Köpte en renoverad topp med garanti av Båtskadespecialisten, Ulf Ekström, i Dalarö i höstas. Tiden räckte inte till varför den kom på plats först i år. När jag startade upp motorn blev temperaturen högre än tidigare men inte så det kokade. Vid gaspådrag trycktes sötvattnet ur expansionskärlet. Jag kollade vattenpumpar, termostat och annat som hör söt- och sjövattensystemen till men fick ändå ingen ordning på motorn. Till slut fixade jag den gamla toppen hjälpligt och skruvade tillbaka den. Nu går motorn utan de problem som fanns med den köpta toppen. Fortfarande saknas lite kraft och fart men det går i alla fall att åka med båten. När jag försökte reklamera topplocket säger Ulf Ekström att toppen han sålde till mig är provtryckt och att det därför inte kan vara något fel på den. Är det fel på den nu så beror det på mig. Det hela kompliceras av att Ulf Ekström blev sjuk i vintras så all kommunikation går via hustru/sambo. Är det någon som vet vad det kan vara för fel på den renoverad toppen, eller om det är som Ulf Ekström påstår - att det är mitt fel ? Tacksam för all hjälp. Har försökt på annat forum utan resultat, men det verkar vara mer aktivitet här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Getz99 0 Postad 19 Juli , 2011 Be att få provtryckningsprotokollet, ett första steg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peppolino 0 Postad 19 Juli , 2011 Oj - visste inte att det fanns provtryckningsprotokoll. I så fall hade jag begärt att få det redan vid köpet. Borde kanske i så fall ha medföljt toppen utan att jag begärde det. Tror inte att det är lönt och begära det nu. När jag hade båda topplocken lösa jämförde jag dem för att se om det var någon skillnad. Det jag såg var att den köpta toppen var pluggad i ena änden med en mässingsplugg. Tror att det är ett uttag för värmepaketet. Den gamla toppen har inte denna plugg utan är slät där. När jag sedan tittade in i kylkanalerna i den gamla toppen såg jag ett mässingsrör som gick längs med hela toppen. Jag tror att den gamla toppen är en original marintopp och den köpta en konverterad biltopp. Nu tror jag ju inte att det är förklaringen till att kylvattnet sprutar ut utan det måste bero på något annat - eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Getz99 0 Postad 19 Juli , 2011 Om du fått löfte om garanti skall det finnas ett provtryckningsprotokoll och det skall normalt följa med vid köp. Det är inte för sent att be om detta även om du inte gjorde det från början. Kan nog vara så att du fått en biltopp istället för en marintopp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peppolino 0 Postad 21 Juli , 2011 Tror inte att Båtskadecenter ändrar inställning även om det inte skulle finnas protokoll. Ulf menar ju att jag har gjort något fel, vilket jag har svårt att se. Protokoll eller inte - löser därför inte mitt problem. Vad kan det vara som gör att det renoverade topplocket, inköpt för 7 500 kr, trycker ut kylvattnet? Kan det, som Ulf påstår, bero på något som jag har gjort fel och i så fall vad? Topplocket har inte varit utsatt för frost. Jag har inte tappat det i backen. Det är draget med momentnyckel enligt anvisningar. Det är inte heller första gången som jag skruvar på Volvomotorer. Tack för alla tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 29 Juli , 2012 Att du fått en konverterad biltopp är inget ovanligt eller dåligt. Görs det rätt blir den lika bra som org topp. Du har helt rätt när det gäller mässingspluggen i bakkant. Röret i kanalerna är ett bra tillägg på marinmotorerna och såvitt jag vet brukar man iaf på B20 lägga till det när man konverterar. På en B30 är ju jämn kylning ännu viktigare, så där tycker jag verkligen att det borde finnas. Trycker du ut komp i kylvattnet med den ena toppen och inte den andra ser jag inte så många alternativ. Kanske blev monteringen av toppen misslyckad(detta kan ju hända även den bäste), defekt packning? Annars är det ju fel på toppen... Jag har mekat en del B20(som bekant är samma motor i mindre version) och har stött på märkliga ting när det gäller topplocksbyte. Inte att det är svårt eller att monteringen gått snett, utan att ett antal olika symtom visat sig härleda från topplocket. Slutsatserna jag dragit är att trots att B20 anses vara en skottsäker motor har jag haft bra mycket problem och då främst med toppar och kylning. Motorerna har alltid gått, men tycker de käkar toppar/packningar och knän... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser