Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Freddielunik

Mercury 70hk -79 har tappat effekt och ryker.

Rekommendera Poster

Hej.

Har en Mercury 70hk -79 på en Weedo GT.
Startade perfekt och gick i 30 minuter innan den helt plötsligt tappade effekt och började ryka.
Tidigare toppade båten min 35knop, nu 8-10 sad
Den startar fortfarande lätt, men tvekar att gå på tomgång och varvar inte som den ska.
Verkar kyla som den ska.

Ska kika på den imorgon eller torsdag. Var börjar jag leta?

/Fredde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Går den inte på alla cylindrar blir det dålig tomgång och dålig effekt. Du kan testa det genom att starta motorn och lossa en tändstiftskabel i taget. Sätt tillbaka den innan du tar bort nästa. Var försiktig. Det är lätt att få obehagliga stötar.

Händer det ingenting när du tar bort tändkabeln så är det något galet med just den cylindern. Kolla tändningen. Ta kompprov. Kanske brusten topplockspackning?

Peppolino

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu testat att rycka tändhattarna en och en, men det är så trångt att gnistan går genom luften till tändstiftet i alla fall, eventuellt får jag göra ett nytt försök senare.

Skruvade loss alla stift och testade ett och ett. Alla stift ger gnista, dock hade ett stift avlagringar och såg torrt ut, men funkade i alla fall efter rengjörning (vet inte hur det var innan).

Mätt komp, mellan 5,8 och 6,1Kg på alla tre.

Impellern verkar ok, för vattnet strilar snyggt.

Verkar få soppa på alla cyllar, stiften var i alla fall blöta efter gnist-test.

Dottern o en kompis gillar inte detta, så jag behöver mer hjälp cheeky

Senast ändrad av Freddielunik | 21 juli 2011 | 13:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att kompressionen verkar låg. Vet inte vad det ska vara på den modellen men rimligen borde det vara mer än det du anger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Sakkunnig.
Kan vara så att Biltema-mätaren jag använder visar för lite.
Med tanke på att alla cylindrar har ungefär samma komp verkar det inte vara någon enskild cylinder som havererat utan i så fall lutar det nog åt topplockspackningen, eller?

Förstår dock inte varför den ryker så mycket nu, gjorde den inte innan effekten försvann.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Villken färg har röken?

Senast ändrad av tjabo7 | 25 juli 2011 | 08:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag kommer ihåg så är röken ganska vit, inte blå-rök som när den får för mycket soppa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte köpa ny topplockspackning, nåt mer man ska byta samtidigt?
Tips på bra onlinebutik?

Nån som kan guida mig genom bytet, om det är något speciellt att tänka på, moment på topplocksskruvar o liknande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Onlineköp finns inte i sverige vad jag vet. Det blir från USA.  Om du bara skall köpa en packning så lönar det sig inte. Om du bestämt dig för att öppna toppen så gör det först.

Motorn börjar närma sig sin livslängd, speciellt om den gått i saltvatten. Måhända finner du att hela toppen behöver bytas, eller att blocket är slut och då är det inte stor vits att stå där med en packning för några hundra.

Om det är vattenläckage in i cylindern, vilket inte är oromligt, så bör du kunna konstatera detta genom att kolla stiften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

detta hände en gammal murkla jag hade, gick fint vid köp sen dagen efter gjorde den inte många knop fjärde cylindern som strulade eller lagret eller nått då kolven gick för långt,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

guestsson: Tack för tips o råd.

Ett av stiften var lite vitt och hade 3-4 små fastbrända kulor, knåpade bort dessa, men ingen skillnad.

Hur ser jag på stiften om det är vattenläckage?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ditt komprov är korrekt utfört så är det lika bra att rycka toppen. Dra inte av skruvarna bara. Ta hjälp av ett proffs om de sitter fast, eller om du vill göra det själv, sätt en svetsloppa med en elsvets på de skruvar som sitter fast. Har adrig gjort detta själv, men tydligen förändras AL-oxiden så att det går att lossa bultarna lättare. Med elsvetsen riskerar du att strömmen som  är mycket hög tar vägar som inte orkar bara strömmen, så se till att du vet vad du gör.

I västa fall går det att dra i gänginsatser, men det blir merjobb. En gängtapp att rensa gängorna behövs om du inte drar i insatser. Insatser finns på Biltema, men bara metriska, du har tum, så det blir nya bultar men M-gänga av lämpligt material.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack igen.

Har gängsats, både metrisk o tum, så det ska lösa sig. Då rycker jag toppen nästa helg när jag ska till stugan igen, bara att hoppas på det bästa surprise

Ovärderligt med forum och hjälpsamma människor smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Zer0: Tack för info, men alla cyllar verkar funka lika bra här, förutom att kompet är några kilo för lågt, men det gäller alla 3, det gör att jag inte tror på någon enstaka, men kan ju va en cylle som stuckit och förstört allt crying

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick info från marinshopen.se att det inte finns topplockspackning på denna motor.

Blir i sådana fall att riva hela, vet inte om jag orkar eller har lust att lägga pengar på det, kanske lika bra att leta en beg.

Vad jag förstått av forumet så är det ofta problem med Mercury, medan Yamaha funkar bäst?
Vill ha en motor på ungefär samma effekt som denna, någon med tips eller kanske till och med har någon till salu komplett med styrreglage?

Senast ändrad av Freddielunik | 28 juli 2011 | 16:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo mercury krånglar vädigt mkt iaf de gamla haft 4 nu alla har gått sönder, köpte en yamaha 75hk -83 går som en klocka eller ja nästan spikar lite på tomgången men hittar ingen hjälp så får lösa det, jag rekommenderar Yamaha riktigt bra motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Zer0.

Ska lämna in den för felsökning till veckan, blir det för dyrt lutar med mot att hitta en beg Yamma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...