Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
tomtomdj

Tomgång Volvo Penta 3,0 GL 2005

Rekommendera Poster

Hej, har läst diverse trådar om tomgångsproblem på VP 3,0 GL 135 HK men inga trådar slutar med någon direkt lösning... Finns det någon med denna vanliga motor som lyckats lösa problemet??

När man startar kall motor med chock så ligger den på ca 1500 varv, när man sedan sänker ner för att lägga i backen dör motorn... Efter att motorn blivit varm och man kanske kört en stund i ca 30 knop så ligger tomgångsvarvet på 1300... ligger man och puttrar i ca 6-7 knop ligger sedan tomgångsvarvet på 800-1000 varv...

Skall man dra ut pluggarna? eller bara hålla på att skruva på den där jävla fjäderskruven hela sommaren??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få ordning på tomgången, brukar man vara tvungen att ta bort pluggarna över blandningsskruvarna, och byta till skruvar som går att justera. Vissa förgasare har justerbara skruvar under innanför pluggarna. Jag tror att anledningen till att tomgången blir gradvis sämre, är att det blir beläggning på skruvar och munstycken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...