Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
farbrorbarbro

Värmenyp Mercruiser?

Rekommendera Poster

Min ena 5,7 tappade kraft igår vid pådrag, viste inte om det va propeller eller drev så jag dog av samt stängde av, temp va som den andra runt 80 gr. öppnade o kollade kändes varm plus att den inte gick runt med startmotorn, vände hemmåt med den andra mskinen. efter 5 min testade jag igen och då startade den och kylintaget blev svalt o växel och varv funkar. Hur mycket skada kan ha skett?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt som du beskriver det blir det när överhuset på drevet skär. Det behöver med andra ord inte vara maskin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, vattnet kyler av ganska fort, men felet kommer åter när du börjar köra. Lagade exakt detta på en båt i höstas. Behöver inte vara överhuset men det är ett tips. Motorn ser du på kompprov om den värmenypt. Är komprovet bra så är det till att ta upp och lyfta på locket till överhuset. Är det gen 2 så du ser drevoljan i koppar vid motorn? Byttes olja i dreven samt det som dom flesta slarvar med, packningarna till oljepluggarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

testa och köra maskinen nu mot kajen, ca 2000-2500 rpm, ca 20 min utan några konstigheter, vad är det som är skumt, tyckte att drevet börja skorra en aning vid 1500rpm men jag vet inte om det gjort det innan, som sagt så såg jag aldrig att motorn steg i temp när det hände, men den kändes ganska het, kanske blir så när kylmatningen stannar plötsligt vid högt varv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har gjort kompprov nu, visade mellan 1050-1150 kpascal, är det ok? i såfall är det mening o börja riva i ett 15 år gammalt alpha one drev?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena. Har typ samma problem fast med en 454. Jag skulle testköra den idag efter att jag bytt impellern. Motorn blir inte varm, men den tappade kraft efter ett tag. Hände inte så mycket vid gaspådrag samt att jag tyckte motorn väste lite. Åkte tillbaka till hamnen lite sakta och ställde mig på neutralen och varvade lite, det verkade inget konstigt då och motorn låter fint. Jag har även ett klickande ljud från skölden/drevet/bak på motorn någonstans. Misstänker att stödlagret är dåligt, kan det göra så att motorn tappar kraft?

Soppan i tanken är ganska gammal, minst 2 år. Kan det ha betydelse?

Drevoljan är nybytt och den gamla såg fin ut. Det var inte speciellt mycket metallspån på oljepluggen heller.

Senast ändrad av Carnage | 22 juli 2011 | 19:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

de va inte dreven, de är bytta, men det skadar ju inte, den tappar fortfarande drivning och slirar vid gaspådrag, ungefär som en sliten koppling, kan det ha nåt o göra med drivaxlen? snälla någån hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid svårt att på distans bedömma vad som är problemet. Ofta vill man se och få mer info. Det som är skumt är att det inte gick att köra startmotorn. Utan det problemet skulle jag gissa på att medbringaren mellan motor och drev givit upp. Då kan det bli riktigt varmt i motorrummet utan att motortempen stiger. Det brukar dock kännas igen på en lukt av bränt gummi. Navet på propellern kan ha släppt, men igen startmotorn borde ha gått att köra. Detta är de enda ställen (som jag vet) slirning kan inträffa på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, tack, det där med startmotorn har hänt fler gånger så det kan ju va något annat. Men när den tappar kraft så upllever jag att det tjuter och motorn varvar. Precis som en rem som slirar. Medbringare menar du samma sak som ryckutjämanre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...