Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Jonaslatt

Felvända drev i Växellådan? snabbt bak. långsamt fram

Rekommendera Poster

Haft massa krångel. Men nu börjar jag se slutet av alla fel på min chrysler 55hp.

Troligen sista felet:

Haft massa krångel med växelhuset spricka m.m.

Nu när allt är ihop. Så varavar motor ut på backen och friläge. Men varvar inte ut framåt.

Har jag vänt något i växelhuset fel och vad?

Har haft i sär huset kanske 5gånger och tror att allt e rätt. Men tydligen är något fel?

För motorn ska väl gå långsamare bakåt?

Och snabbare framåt MIn är ju helt tvärt om.

Handlar om en 'äldre chrysler 55hp ca1975

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att vända dreven fel på det växelhuset. Framdrevet har ett koniskt rullager och backdrevet ett spårkullager. Varvar den inte ur framåt men bakåt gör den det? Kolla med motorn avstängd och manöverera reglaget framåt, får du då full slaglängd på gaswiren så att spjället i förgasaren öppnar fullt (skall vara horisontellt). Kolla också att stången för tändförställningen rör sig fritt. Det är en liten hake i plåten som växelstången sitter på som gör att du inte kan gasa hur mycket som helst om du drar ut/eller trycker in knappen(beroende på vilket typ av reglage du har) för enbart gasning på reglaget. Haken gör att den tar tag i länkaget till tändförställning och gasspjället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,.

Jag har kollat detta med förgsaren och när jag har fullgas har också förgasaren öppet spjäll.

Motor är ju en 55hp på min lilla båt som kanske väger 300kg.

Motorn startar direkt. lägger i växel och gasar. Kanske får upp den i Vildgissning 5knop.varvar knappt.

Stannade och gassade på förgasaren för hand. Då bluddrade den och man fick gasa långsamt upp i varv. Men då den som en idiot. Provade backen. samma där. på backen så varvar motor ur fullt.


Sen framåt igen. Sakta men säkert och varvar typ inget.

Gjort grundinställning på förgasaren ca 1-1,5 varv ut med luftskruven?!

nya stift och ny olja i växelhuset,nya bränsleslangar.

 

Jag ska kolla staget du pratade om, senare idag.

Återkommer. Förslag är välkommet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat alla stag som har med gas och styrning att göra. Alla verkar sitta rätt. Och inga är lösa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad finns det för andra saker som påvärkar detta?

Det kan väl inte va något fel på växling systemet? är växeln i så är växeln i. eller? det hjälper alltså inte att justera sånt?

Tänkte om det va något med besninen/förgasaren att den får förlite soppa tex och orkar inte gasa ur?! på friläge samt back så behöver ju inte förgasaren så möe soppa för att orka.Jag skruvade ur skruven på förgasaren 1,5 varv Har också haft isär förgasaren och gjort rent allt.

 

Skulle tex tändningen stå helt fel. vilket jag inte tror då den går rent annars. Så borde den inte funka bakåt och friläge?

 

Kanske är helt ute och cyklar är  rätt ny med båtar men kan mer om bilar.lite samma princip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du rätt reglage till motorn?

Jag hade samma problem på en Mercury 85Hp för ett par år sedan.

Den ville inte varva upp framåt men det gick bra bakåt.

Det visade sig vara ett reglage till en mindre mercurymotor och då är excentern som skjuter ut  gaswiren spegelvänt på de mindre motorerna.

Så när jag lade i backen så gick det att gasa fullt men inte när jag lade i fram.

Slaglängden är ju normalt begränsad när man lägger i backen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm där har du en poäng.
Jag hade en chrysler 35hp innan. och har samma gassystem till den nya chryslern 55hp.


MEN! När jag trycker gasen framåt. alltså fullgas framåt. Så har förgasaren öppet spjäll.

Och då borde det väl inte va det?

För du menar att du inte kunde få fullgas framåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det verkar ju riktigt att spjället är vidöppet vid full gas.

Hur menar du med att den varvar ut fullt med back i?

Vad pratar vi för varvtal då?

När du kör fram, vad kommer du upp i för varvtal då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svår att säga varvtal. 

Bakåt varvar den fullt. alltsåså mycket motor kan bara skricker ur motorn.

framåt Så låter det som motorn ger halvgas. Precis som man kör iväg ifrån en hamn försiktigt före man trampar på och ska iväg.

 

Det finns väl inga direkta inställningar på förgasaren förutom luftskruv.

Hur e det med tändningen? går den jystera.
Hur långt avstånd ska det va på stiften?

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...