Smirten 0 Postad 18 Juli , 2011 Hej. Jag och min pappa har en Jofa Winth 435 som legat i småbåtshamnen i Limhamn (Öresund) de senaste tre åren utan att ha blivit särskilt mycket körd. Problemet är att det nu bildats en massa tulpaner under båten och de måste bort. Min fråga är alltså hur man enklast och effektivast tar bort tulpanerna och vilken bottenfärg rekommenderas. Båten ligger nu på Gotland. Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielLarsson 0 Postad 27 Juli , 2011 Tulpaner tar du enklast bort med kraftig högtryckstvätt. Men du riskerar att skada båten om den är för kraftig... själv använder jag stålspackel. Bottenfärg värd namnet får du inte använda enligt lag men en del tycker att det ger effekt att ösa i 3 burkar cayenne i en burk färg. Det säljs ibland otillåten bottenfärg för yrkesbruk på vanliga annonssiter. Om du använder dessa på varv för fritidsbåtar kan du riskera att bli portad... miljöförvaltningen jagar tydligen (ren hörsägen) syndabockar bland småvarven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 27 Juli , 2011 Rejäla långa gummihandskar, skyddsglasögon och vindstilla. Sen sprutar man på saltsyra med sprayflaska, pyser och fräser en del och vips så är alla objudna gäster borta, skölj av med mycket vatten. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Getz99 0 Postad 5 Augusti , 2011 Jag köpte en båt som gått på västkusten och hade samma problem för 6 år sedan, jag slipade ner botten med sandpapper och köpte bottenfärg från Polen, inte tillåten i Sverige och tyvärr inte i Polen numer heller:-(. Skulle vara ytterst försiktigt att spraya saltsyra på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 6 Augusti , 2011 Om man har för mycket pengar kan man knata till butiken och köpa Hempels BARNACLE REMOVER, men den innehåller fortfarande saltsyra, bara att Hempel är så smarta att de späder ut den med vatten åt dig På det viset slipper du det problemet, och du får dessutom med en jätteball sprayflaska som du seda kan förpassa till återvinning. Den ekonomiske killen köper saltsyran koncentrerat i färgaffären och späder till önskad styrka själv för en bråkdel av summan, köper en sprayflaska på stormarknaden och pilsner för växeln. Båten bör ju ändå vara på land när otygen ska frätas bort så några pilsner till arbetet funkar om man tar cykeln Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjabo7 0 Postad 6 Augusti , 2011 Villken tur man bor vid vänern och slipper alla tulpaner. De har vi i rabatterna här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 6 Augusti , 2011 Planka alternativt spackelspade och skrapa bort skräpet. Sen gördu ytan ok med slippapper innan du målar. Detta är inte mycket jobb på 4.35m båt. Jag använder mille light på min båt och är nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser