Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Anderssonjorgen

Nybörjare... Amerikabåtar eller inte?

Rekommendera Poster

Hej!

Nybörjare som jag är…

Vi har hört att man kommer att få problem om man köper en amerikansk daycruiser…

Har också hört att det inte finns några dumma frågor på forumet….

Problemet är att jag blivit helt betagen i de amerikanska båtarnas utseende, deras användbarhet, deras läckra motorer…

Därför kommer några frågor. De kommer säkert att leda till fler frågor…

Vi har aldrig haft båt men jag och min fru har plötsligt fått utflugna barn och då tänkte vi försöka utforska Mälaren eftersom vi bor i Hallstahammar.

När jag kollat på nätet vad som erbjuds så blir jag så sugen på en amerikansk båt från början eller mitten av 90-talet.

Vi tänkte ägna tiden i båten till att fiska lite, bada, sola, laga och äta mat, sova över någon natt (weekender?) och ha allmänt trevligt.

 

Här kommer frågorna:

Vad är viktigast att tänka på?

Någon som har koll på värsta fallgroparna?

Något märke som är särskilt bra?

Något märke som är särskilt dåligt (förutom Bayliner som verkar ha fått overksamt dåligt rykte…)?

Vad ska vi i övrigt tänka på?

 

Budgeten för vårt inköp ligger på ca 150 000 SEK.

 

Som sagt: HJÄLP!!!!!! Vi behöver massor med tips!!!!

 

Tackar på förhand!

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tycker att kapellösningarna på Amrikanska båtar är lite krångligare.

Eftersom vi bor i Sverige och att det snabbt kan bli regn, så gillar jag en båt som har möjligheten att få upp kapellet snabbt och smidigt.

Men annars kollade jag oxå på Amrikanska båtar, men det blev en Finsk DC i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att en viktig sak är att identifiera vad man tycker är viktigt hos den båten man köper. Är det fart, planlösning,hur den går i sjön,bränsleförbruking, övernattningsmöjligheter etc.  (kanske kan kolla runt på en del marinor och klämma lite).  Även hålla ögonen öppna för alla typer av båtar (kanske inte behöver vara en Amerikansk just, man kanske faller för en Cranchi eller Fairlaine om man hittar en som passar).

Annars kanske det generellt är bra att i första hand kolla att motorn och drev är bra (kolla kompression, oljan i drev, motor etc.) samt att skrovet (även akterspegel och bottenstockar) är solit och inte har några skador (bra att kunna dra upp den också för att se undertill).  Kosmetiska saker (dynor, mattor etc.) samt elektronik kan man nog ganska snabbt få en bild över också, men kanske inte lika kritiska. Kolla även kapellet (gärna ståkapell om ni ska ha den för helger på sjön), kapell är ganska dyrt om man måste sy upp ett helt nytt.

 

För två personer kanske en DC runt 22-24 fot kan vara lämplig, antagligen med en 5.7L Merc (brukar vara i dessa). Jag skulle inte kolla på 7.4L alls (de jag kört har dragit betydligt mer bensin än 5.7orna).  Om ni mot förmodan skulle stöta på några OMC kan de vara bra att hålla sig borta från framförallt pga andrahandsvärdet om ni vill sälja de vidare (samt reparationskostnader i vissa fall).

Märken som är kända kan vara lättare att sälja om man vill byta båt i framtiden. Sea Ray är väl en av de mer kända för allmänheten (och helt ok båtar också).  Även Regal (av lite nyare modeller) tycker jag är trevliga, vissa av dessa har ganska trevliga planlösningar också. Wellcraft har också en del bra båtar (dock kanske inte alla modeller är helt lyckade i er prisklass), men en del har så sjukt ful inredning och led lite av 90-tals designen med spräckliga dynor i färger som man får migrän av (tycker jag). Four Winns tycker jag gör mycket trevliga båtar, men då framförallt de nyare modellerna (typ -02 och framåt) så de kanske blir för dyra då. Inget direkt fel på Bayliner/Maxum heller, de kan nog vara mycket prisvärda, kanske inte världens bästa detaljkvalitet, men ett lite sämre rykte kanske kan göra att de blir mer svårsålda i vissa fall (har dock ok skrov och samma motorer som övriga). Glastron och Stingray är väl i Baylinerklassen också med vissa undantag. Crownline är helt ok tycker jag, framförallt deras nyare modeller. Chapparall och Monterey likaså. Donzi gör vissa modeller som är riktigt trevliga och en del som är lite sisådär tycker jag (men har en intressant offshorebakgrund typ som Wellcraft till viss del). Rinker har Captiva serien som är trevlig och lite sportig (inte så förtjust i övriga modeller). Renken är inte så lyckade av de jag sett.

Sen finns det andra riktigt bra märken kvalitetsmässigt som Cobalt (även Bryant och till viss del Doral från Kanada), men då kanske priserna skenar iväg lite.

Jag hade personligen kollat runt lite efter Sea Ray och framförallt Cobalt (man kanske kan ha tur och hitta någon till ett bra pris).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jörgen helt rätt att  kolla in dessa båtar har provat svenska nordiska och nu amrekanska det sista är helt klart bäst även priset. Men tänk på fäljande vid import från tex florida så används båtarna extremt mycket många gång timmar och alltid fulare i verkligheten än på bild, men visst det finns guld korn med kanske en två på tio.

Så skall du importera själv anlita en besiktningsman på plats om du är kvar hemma vid affären, och kolla gärna längre in i landet typ amazonas osv, där används båtarna några helger och dom förvaras i garage samt ej salt.

minimum 19 fot . min favorit REGAL ! utan tvivel drar även 40 - 50 % mindre bränsle pga, annat skrov. kolla in petersplace.se men vid all import rökna med sex till 12 veckor.

och vissa årgångar så suger inredningen !

lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste racka ner lite på Hasteberg....

40-50% mindre bränsleåtgång !! Låter ju fantastiskt bra, men stämmer naturligtvis inte.

Alla båttillverkare kämpar ju med sin skrovdesign och hävdar att just deras skrov är mest lättdrivet.

Skulle tippa att man kan göra max 10% procent bättre med en optimerad skrovdesign i platt vatten. Dock kan den designen istället vara sämre i vissa lägen beroende på våghöjd, båttyp, motor, propeller, komfort, etc. 

Kolla din stavning, tack.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har nu haft min importerade båt i ca; 3 veckor, Maxum 2400 SCR årsm.2000. Jag var noga med att innan jag köpte den så skulle den vara sötvattenkörd. Hittade båten i Illinois. En ägare innan mig och jag betalade 19000 dollar inkl. kärra. Det var naturligtvis en chansning och jag var ganska nervös när jag hämtade båten. Men båten var i mycket bra skick och jag har redan varit i Danmark 2 ggr. (Gbg-Läsö). Båten kostade mig inkl.allt ca 195 000 sek. Visserligen är den inte CE-märkt, men för övrigt är den i mycket fint skick. Hade båten hemma på 5 veckor efter jag betalat den i USA. Det behöver således inte bara vara skit som kommer hit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle först och främst kolla på den inhemska marknaden. Priserna här har gått ner en del på sistone och utbudet av amerikanska båtar är relativt stort. I er sits skulle jag titta på privatimport enbart om du inte kan hitta den modellen/märket ni vill ha här.

Exempelvis om du vill ha någon speciell modell av Grady White, Everglades, Contenter osv. (iof inte DC båtar, men ni förstår poängen), då är import vägen att gå. Om detta är fallet och ni vill importera skulle jag definitivt åka över själv för att titta på båten, skicket kan variera mycket och mäklare är kanske inte helt optimalt då jag gärna vill se och köra en båt själv innan köp.

Om något specifikt märke har säljargument som speciell skrovutformning eller dylikt (typ Regal som har fast trac eller vad det heter) så kanske inte jag fört och främst skulle kolla på det utan mer på skicket på båten och om själva modellen passar er.  Trivseln med just den båt man köper är något som för många är den viktigaste punkten (även om det kanske inte alltid borde vara det viktigaste i resonemanget för att köpa båt, exempelvis om man köper en trevlig båt som är för dyr i drift för ens ekonomi).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er Negodiler ; ) min stavning är som den är ......

vad det gäller bränsle förbrukning så stämmer det jag skrev under förutsättning att båtarna är prisis lika storlek motor m,m, finns tester att läsa. Sen finns det många andra bra skrov och båtar med.

( sen är ju inte bränsle förbrukningen den stora kostnaden ....)

Och om du läser lie mellan raderna är inte allt skit som jag skrev utan det finns bra med men vill bara vara uppricktig om hur verkligheten ser ut.

sen har många hängt upp sej på regals skrov Menar att regal som båt är bäst  sen att den har ett bra skrov som drar mindre är ju bara ett litet i kanten.

Detta är mina verderinger som jag delar ni får ju givet viss gilla era båtar med ; )

 



Senast ändrad av Hasteberg | 24 juli 2011 | 11:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, här kommer lite tips från en bayliner ägare.

Jag har haft en Bayliner Trophy 2460 Offshore i tre år och måste säga att jag är väldigt nöjd med den. Vi är en familj på fyra personer (2 vuxna 2 små pojkar) och Trophyn passar bra för korta utflykter med hela familjen. Nu är det ju ingen familjebåt så jag tror inte man skulle övernatta så bekvämt hela familjen även om det skulle gå.

Jag brukar även åka på lite längre turer över till Sverige (bor i Finland) med brorsan & nån bekant och det går alldeles utmärkt, den går bra i sjön så länge det inte blåser för hårt.

Det jag gillar mest är att det är en ordentlig hytt så man slipper meka med kapell, bara att stänga dörren.

Gällande OMC motorer så tror jag inte det är själva motorerna som har dåligt rykte utan det är vanligen Cobra dreven man har problem med. OMC är ju i grunden Chevrolet och är så vitt jag vet världens mest tillverkade motor. Delar är lätta att få tag på och är billiga.

Cobra dreven är väl även dom ok och robust gjorda men har ju en speciell teknik med att bryta tändningen på motorn vid växling. om inte det fungerar som det skall kan det verkligen ge grå hår (har själv haft det problemet). Om man däremot har en OMC med Volvo SX drev lär man inte få några problem.

Så får man ju som sagt fundera lite på vad man skall ha båten till, vill man putsa trädetaljer och sitta i båten och mysa skall man nog inte ha en Trophy. Trophyn är ju i grunden gjord för fiske och saknar alla vackra trälister, men är å andra sidan verkligt lätt att underhålla så man får mer tid över till att köra båt.

Bränsleförbrukningen på min med en OMC 5.0 Volvo SX drev och fyrabladig propeller ligger på ca 28liter i timmer vid marchfart på 20 knop.

Lycka till båtsökandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bugar och bockar för era inlägg. Jag har inga större problem med felstavningar och sånt, bara man fattar vad som avses.

En undring är ju om man importerar båt eller köper båt som inte är CE märkt. Hur hårt kan det slå i slutändan?

Det gläder mig att ni är så många som vill hjälpa till!!!

/Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk inte ens tanken att ta in något som inte är CE-märkt. Tullen släpper inte igenom dem om de får syn på dem och du kommer inte åt båten för att utföra kontrollen. Det finns exempel på att privatimportörer fått skicka tillbaka båtar alternativt skrota dem.

Köp och lusläs båttidningar under ett år innan du köper. Det är mitt tips... Då får du veta vad för juridiskt elände som väntar dig, du får veta hur marknaden ligger och vad du kan förvänta dig för kommande kostnader på ditt objekt. För, tro mig, du hinner knappt hem med den förrän du grips av galopperande uppgraderingsvansinne. Händer ALLA som köper båt.

Lycka till och välkommen till båtvärlden

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skulle köpa en icke CE märkt båt, vad skulle du då titta på. Jag skulle kolla på om båten var prisvärd , Konstigt regelverk, (CE märkning) säger inget om båtens kondition när den säljs som begagnad.

.Att köpa båt från utlandet. http://seniorseglarna.se/teknik-filer/odysse.htm 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. CE-märkningen som blivit ett hett ämne. När jag importerade min båt nyligen så pratade jag personligen med tulltjänstemännen. Dom sa att man inte får importera båtar (och annat) utanför EU som inte är CE-märkt, men det är inget dom kontrollerar. Även jag har läst om fall där tullen låser in båtar, men det hade tulltjänstemännen aldrig hört talas om. Något juridiskt elände har  inte drabbat mig.

//Peter



Senast ändrad av pismo | 30 juli 2011 | 22:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag handlade tjälv en Trophy 1952 för tre år sedan (ny), har den fortfarande kvar och är supernöjd. En bra robust båt för dagsturer och övernattning om man gillar att ligga trångt.

Underhållet är hur enkelt som helst, bra lösningar på det mesta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...