Gå till innehåll
lördag 12 april 2025
stellank

Vattenläck VP V8 / SX

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har den senaste tiden haft lite vattenläcka bak motorn. Motorn går ganska bra förutom vid maxvarv efter fem till tio minuter. Då går skyddet in och motorn tvärnitar. Vet inte om detta har med den saken att göra. Runt 3500 - 4000 varv går den som en klocka.
Oljan är fin. Allt annat fungerar som det skall och inga missljud.
Motorn är en VP 5.0 Gxi-EF / SX-M från 2005 inmonterad 2006. Bälgar byttes inför förra säsongen på marina under en drevservice.

Jag har nu försökt att se var läckaget kommer från. Men det är ruskigt svårt att komma åt och titta. Trångt!
Det verkar dock komma från två olika ställen. Där det kommer mest från är under avgasröret vid packningen mot skölden verkar det som, känns inte vått på andra ställen runt om. Svårt att se. 
Nr 23 på sprängskiss: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744400-25-6585.aspx
Till saken hör att drevet har varit avmonterat och delat över och under pga blästring och målning under våren. Dock har skölden ej varit avmonterad.

Det andra tället verkar vara vid ena slangen till hydralpumpen för tiltkolvarna, precis vid slangen till sjövattenkylningens utblås.

Det känns inte som att det är panik. Men för nattrömnens skull så skulle jag gärna ha koll på vad det kan vara och hur brått det kan vara.

Några förslag?

//Stellan

post-10011027-1394236772,1559_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...