Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
explano

segel- eller motorbåt

Rekommendera Poster

Det finns en massa snack om hur seglare tycker illa om motorbåtsfolk och tvärtom. Hur har detta uppkommit? Skulle seglare vara bättre sjömän än motorbåtsskeppare? Själv undrar jag men lutar åt att det finns många som skaffar snabba motorbåtar utan veta hur man uppträder på sjön. Seglare borde ju ha mer vana eftersom det kräver vissa förkunskaper att ta sig fram med segelbåt medan många (nyblivna) motorbåtsägare inte tycks veta skillnaden mellan att framföra en motorbåt och en bil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ca 35 år på sjön så tycker jag personligen inte att det är någon skillnad, finns usla seglare som inte kan dom elementära sjöreglerna precis som med motorbåtsägare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst finns det usla seglare också, men de ställer inte till det för andra på samma sätt som när en motorbåtsskeppare bär sig dumt och okunnigt åt. Under mina 20 år seglare har jag många exempel. Ett av dem inträffade för ett par veckor sedan. Jag hade ett babordsmärke framför mig och låg på pinkryss för att slippa slå och såg att jag skulle klara märket med 4 - 5 meters marginal. Då kommer en styrpupletbåt som i högsta fart passerar mig nära och skapar ett svall som för mig ur ur kurs och jag måste i slå i sista stund, ändra kurs och segelföring. Obligatoriskt bårkörkort vore kanske ett motmedel mot sådana dumheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Obligatoriskt körkort saknar helt betydelse när idiotin blommar. Spelar ingen roll om det är segelel eller motorbåt när det är en idiot som framför farkosten.

Finns bara ett sätt att komma till rätta med marodörer och det är att beslagta flytetyget och sälja det (som ex) till förmån för barncancerfonden vid grovt och vårdslöst störande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska ni höra.Det finns så många som inte borde finnas(på sjön)idioter finns det gått om.Motor som segelbåts ägare.Det finns tre kategorier båtfolk.Dom gamla som sitter på sin sten eller brygga och muttrar om dårligt sjömanskap, att hjälpa till finns inte.Sen kommer medelålders kaptenen som skriker och donderar på frun när bryggstudsen är ounviklig.UNGDOMEN därimot ville skynda fram och ta imot.Båten på bilden tillhör en gamling

post-5456-1394236821,3477_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min, ganska ovetenskapliga, uppfattning är att det finns så många fler motorbåtar än segelbåtar. (Finns säkert bra statistik på det nånstans)
Tänk efter....
Om man börjar räkna vid 4,5 metersbåtarna så kryllar det av motorbåtar och är ganska glest mellan jolleseglare. Så går vi upp i storlek så visst finns det ganska gott om folk som har en daycruiser men inte så förbaskat många dagseglare... Vidare så upplever jag att bland de stora båtarna så dominerar motorbåtarna.
Förmodligen kan det ha att göra med att folk vill komma ut och mysa i skärgården och motorbåten är, hur man än vänder och vrider på det, effektivare på att ta sig fram mellan öarna. Därför tror jag att många skärgårdsälskare skaffar sig en lämplig motorbåt.
Alltså tror jag att det finns förbaskat många fler motorbåtar än segelbåtar.

Stor grupp ger fler antal knäppgökar än en liten grupp även om det procentuellt är lika många dönickar i bägge grupperna.

Sen finns det en faktor till:
Det är inte lika uppseendeväckande att bete sig bedrövligt i en segelbåt. Det finns ju en naturlig förklaring varför man aldrig ser en seglare komma i 25 knop genom hamnbassängen så att kaffekoppar välter och barnen ramlar i plurret! Hur gärna seglaren än skulle vilja det så kommer man inte upp i den farten.
Segelbåtar som tippar kanoter och jollar med svallvågor hör till ovanligheterna eftersom farten är ganska begränsad.

Tro mig!
Jag är ganska övertygad om att det, procentuellt finns lika många tokstollar med mast och segel som det finns motorbåtsdårar. Seglarna märks inte lika mycket bara.

Sanningen att säga så är det sällan man hör smällande fall en hel natt från en motorbåt!
Är det någon som drar rakt in i ett antal ankarlinor i en trång hamn så är det oftare en seglare än en motorburen! 
En gång på sjuttiotalet såg jag en Vindö 30 dra med sig en hel hop med ankarlinor i Hamburgsund. Världens kaos! Skepparens kommentar var OJ! sen försvan han ut i sundet och brakade rakt in i linfärjans vajer inför 1 000 hånskrattande ögonpar.

Oj oj oj så många historier jag har hört genom åren om klantiga seglare. Skillnaden är att det mest är till men för dem själva och deras heder.

Värst är ju de som absolut ska kryssa i de trängsta farledern och så har vi de som vägrar ta ner seglen förän dom har krockat tre båtar i den sanslöst trånga hamnen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...