Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Prellen

Kommer vatten ur/runt tändstiftet?!

Rekommendera Poster

Hej,

Håller på att renovera en yamaha 85 hk från -83 utombordare. HAr bytt impeller, vattenpumphus samt termostaten samt packningarna till dessa delar. Nu när jag startar den så går den bra, men vid första uppstarten så tog det ett tag innan vattenstrålen/skvallerstrålen kom igång. Det som hände var att det sprutar vatten ur tändstiftet!!! samtidigt som motorn går? Detta borde vara en omöjlighet? Den har tre cylindrar är det så att inte alla cylindrar fungerar eller kommer vattnet brevid tändstiftet...kan jag köra vidare med motorn och hoppas den håller denna säsong? Byta topplockspackning eller vanligt fel..

Se motorn på youtube:

Tacksam för ideér svar

PRellen

Senast ändrad av Prellen | 18 juli 2011 | 19:42

Senast ändrad av Prellen | 18 juli 2011 | 19:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min far hade samma problem fast med en mercury 40hk -79. Det var toppen som var trasig helt enkelt, förmodligen på grund av saltvattnet som ätit av materialet.

Det var inte akut att laga själva läckan då det inte pissade väldigt lite ur sprickan. Dock så blev det vatten i tändhatten och då byttes toppen mot en bättre beggad som motorservice hade liggandes.

Kan säga att ett första försök gjordes att laga toppen med kemisk metall o sånt, med det håller bara en stund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...