Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
te-el

Bayliner 2855, liknande båtar?

Rekommendera Poster

Hej!

Funderar på att sluta leka med lakan-båtarna... Vad finns det för alternativ till en Bayliner 2855:a? Den verkar bra uttänkt, med dinett och allt.

Kollade på 2655:an också, med den bredare modellen, men den känns lite liten.

Vi behöver plats för minst två vuxna och tre barn. Budjeten ligger under 300000kr.

Finns det nån orsak att inte köpa en Bayliner? Har läst så mycket negativt på olika forum, men till lika har det kommit lika många positiva inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis köpt en Bayliner 2858 själv. Slipper allt krångel med kapell, bara en skjutdörr att öppna.

Den har sovplats för sex, ligger kanske lite över din budget men med lite prut kanske det går att få tag på en. Vi är i alla fall helnöjda än så länge, det blir mycket båt för pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur e sovplatserna placerade? Två i fören och resten i salongen? Skulle gärna ha två skilda sovplatser så att man kan ha matbordet framme hela tiden.

Annars ser båten bra ut... Ska lägga den på fundera-listan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På våran som är en -96 får det plats två vuxna o ett barn i ruffen i fören, sedan finns det plats för två personer under sittgruppen i ett krypin. sedan går det att fälla ned matbordet o bädda sittgruppen för ytterligare två sovplatser. Det går att söka på Bayliner 288 på youtube så finns det lite filmer utlagda på planlösning. 288 är samma båt fast lite nyare i årsmodellerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill ha lite större kolla på 3055an .Har en själv en 94a  är jättenöjd .Men spräcker nog din budget .

Lycka till .

Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3055:an spränger budjeten rejält... Om man skulle ha en 50000 extra så skulle man ha många fler båtar att kolla på! Men budjeten är nu töjd så mycket jag kan, om inte jag åker till banken (vill jag faktiskt det?)

Kanske jag seglar ännu ett år och sparar pengar en stund? Eller så säljer jag båten nu och sparar pengar tills nästa sommar... Nä man blir nog tokig på det här med båtar och pengar(som inte finns)!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börjar luta sig mot breda 2655:an. Nu undrar jag ännu att vilken motor lönar det sig att köpa den med? 5 eller 7 liters motorn? Orkar den bra med lilla motorn och drar den betydligt mer bensin med stora motorn?

Hur är det med dreven? Finns det mycket skilnad på dom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte funderat på något annat än Bayliner?

Wellcraft Antiqua http://www.blocket.se/stockholm/Wellcraft_28_Antiqua_34074813.htm?ca=11&w=1&last=1

Carver Montego: http://www.blocket.se/stockholm/Carver_Montego_89_34852888.htm?ca=11&w=1

Sea Ray 290: http://www.blocket.se/ostergotland/Sea_Ray_290__92_34498065.htm?ca=11&w=3

Finns hur mycket som helst som är bra för under 300. Eller är det så att du måste ha en nyare båt?

Den där wellcraften hade jag köpt om jag hade haft bredare båtplats :)

Senast ändrad av Carnage | 31 juli 2011 | 10:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wellcraft Antigua är en båt jag också är mycket svag för måste jag erkänna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just när jag tror jag har hittat en ända båt jag vill ha, så kommer du med Wellcraften! Ett mycket bra alternativ till Baylinern.

Nä jag vill inte ha bara Bayliner, det har främst blivit bayliner pga de är relativt nya och har därmed relativt nya motorer. Jag förstår mig inte ett dugg på motorer, så jag vill gärna ha en ny/nästintill ny motor som inte krånglar med det samma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I de lite äldre båtarna brukar det ju ofta sitta en utbytesmotor (men då är också priset något högre). Jag tror att de flesta mercruiser motorerna är driftsäkra ändå, bara man sköter om dom ordentligt. Innan jag köpte min båt var jag också väldigt noga/nojjig på just den punkten, men jag resonerade som så att vilken motor man än köper kan man få problem med oavsett årsmodell. I min båt sitter originalmotorn i sedan båten var ny 1989 och den går hur fint som helst (förutom ett litet missljud men det kommer inte från själva motorn). Den är även havsvattenkyld fast jag hade sagt åt mig själv att köpa en sötvattenkyld. När jag har kollat kanalerna i motorn ser den ändå fin ut av det jag har kunnat se. Min motor har iofs bara gått i bräckt vatten (iaf i Sverige) så det kan ju vara en anledning också. Det jag försöker komma till är bara att man inte ska solla bort en båt pga motorn som sitter i. Man kan kanske till och med ha med i sin kalkyl att motorn kommer rasa, vilket jag gjorde lite när jag köpte min. Visst, motor och drev ska ju fungera men sedan får man jämföra priset med andra båtar och vad man får för samma pengar. Priset verkar variera väldigt mycket även fast det är samma märke och modell. (När jag letade var det priser mellan 160.000-290.000 för samma båt, modell och år). Men det har väl att göra med vad båten är utrustad med och allmänt skick så klart.

Sen när det kommer till Bayliner i övrigt känns dom bara så tråkiga med all plast och instrumentering. Men kollar man på Wellcraften har den mycket trädetaljer och det är mycket mer myskänsla i den än i en Bayliner. Det är bara min åsikt, men jag köper hellre en båt från 89 än en båt från 99 om känslan är rätt. Enligt min mening ska det vara mycket trädetaljer, resten kan man ju fräscha upp och byta ut som t.ex dynor, instrument, motor m.m.

Men hur som helst hoppas jag du blir nöjd med ditt båtval till slut ändå även om det blir en Bayliner.

Senast ändrad av Carnage | 31 juli 2011 | 20:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Vi har en Bayliner 2655-89 = breda modellen och vi är mycket nöjda 2vuxna två barn.

Angående motor så har vi nu provat både OMC 460 med king cobra, mercruiser 7,4 mpi med SX och nu iår en helt ny 5,7 MPI 330hk med dps. Vi är nöjd med den mindre motorn och drevet har idag en toppfart på 30-31 gps knop samt möjligt att march 18-25knop med full tank samt vattentank full sem packning och kapellet uppe. Vi har nog tappat ett par knop på topp men istället ökat ett par knop i marchfart.

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...