Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Yamahamotor

Går segt!!

Rekommendera Poster

Hej igen.

Har en Yamaha 9,9 hkr från 90. Problemet är att håller jag full gas och kör ett tag så rätt som det är hör man att motorn går segare för att till sist stanna.Varvtalet sjunker ganska snabbt. Trodde först det hade med kylningen att göra men vattenstrålen är hur fin som helst från utloppet. Jag märkte att om jag kör motorn på tomgång och lite däröver så verkar det funka bättre. Känner jag på vattenstrålen så är den kall om jag kör sakta men om jag håller fullgas så länge det går då är vattenstrålen varm. Kan det vara så att den går varm på något sätt? Termostaten?

Någon som känner till något liknande? Tänkte byta termostat men innan dess så vill jag höra mig för härinne. Finns mycket kunskap här inne på detta forumet har jag märkt. Kanske är något helt annat.

Impellern är hel och fin.

 

Tacksam för svar.

Mvh Landkrabban



Senast ändrad av Yamahamotor | 18 juli 2011 | 10:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du öppnat luftskruven på tanken tillräckligt mycket? Annars så suger motorn vakum i tanken och bensinen sinar och motorn dör till slut. Har hänt mig själv då den tankens luftskruv stängde  igen när man öppnade den fullt utskruvad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,luftskruven är släppt helt. Det konstiga är att det varkar inte ligga på bränslesidan. När den stannat så räcker det att man väntar ca 5 min sen kan man dra igång igen. men det blir samma strul igen efter ett tag.

Det verkar som den blir alldeles för varm..



Senast ändrad av Yamahamotor | 18 juli 2011 | 10:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att plocka ut termostaten helt och hållet, då kyls motorn redan från början men du märker om den efter ett tag fortfarande fungerar bra och då har du svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacksam för snabba svar..

 

Jag ska testa plocka av termostaten helt. Problemet är bara att ge sig ut på sjön för att testa..Kör jag i vattentunnan går den hur bra som helst hela tiden. Blir väl inte samma motstånd där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag plockat bort termostaten. Men utgående vatten är fortfarande varmt. Utan termostat borde väl utg vatten hålla obetydligt högre temp jämfört med det jag har i tunnan och det är kallt. Cirkulationen verkar bra på det som kommer ut.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att jag hittat problemet. Kunde inte hålla mig utan plockade av toppen. Dels gick den sönder pga att den var sönderfrätt på den nedre cyl sen var kanalerna helt igenärgade. Så det är med all säkerthet här felet ligger. Nu kommer jag då till nästa problem.

VAR hittar jag en topp till denna? Packning finns att få tag i.

Finns det möjligtvis någon här på detta forum som har eller vet någon som har en bra topp att sälja?

 

Tänkte jag skulle lägga in en bild på hur mitt topplock ser ut.. Återkommer med bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett par foton på toppen.  



Senast ändrad av Yamahamotor | 20 juli 2011 | 15:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ser hur kylkanalen till nedre cyl är helt stoppad..även om jag var på lite och försökte rensa. Men denna är ett fall för återvinningen iaf.crying



Senast ändrad av Yamahamotor | 22 juli 2011 | 11:18

post-10019498-1394236780,6228_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny topp på gång (begagnad) Har bara planat den väldigt försiktigt och glasblästrat lite grann i kanalerna. Väntar just nu på ny toppackning. Återkommer om det hjälpte.

post-10019498-1394236807,4179_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du ändå har motorn isär, försäkra dig om att du inte har nån mer kylkanal igensatt. Det känns som att motorn värmenyper men det kanske bara är den du redan hittat.

En bra skvallerstråle innebär inte att alla kylkanaler är öppna då de inte ligger i serie. Ett stopp på ett ställe ger ingen större skillnad på skvallerstrålen. Däremot kan den spotta, nysa och ånga därifrån. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara meddela att nu kyler och går motorn som den ska igen. Så det känns bra. Kör utan termostat för säkerhets skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...