Knorr026 4 Postad 17 Juli , 2011 Har en 5.7 årsmodel 2000. Vid start av motorn så piper det och det upphör efter motorn startat. Helt i sin ordning så långt. Men för en vecka sedan när det gick lite sjö pep det till några gånger men jag antog att det var pga sjögången och att drevet var ovanför vattnet ngn halvsekund. Nu vet jag inte ens om det finns någon inbyggd varning för att motorn tappar kylvatten... Men det var min amatörmässiga slutsats. I dag tog jag en tur och det gick ingen sjö. Trots detta börjar den helt plötsligt pipa på tomgång, men det upphörde inte trots att jag gasade upp till 3500 RPM. Först efter 20-30 sekunder tystnade den. Detta inträffade 3 gånger på 45 minuters lugn tur. Oljetrycksmätaren visar på ~30 PSI vid tomgång och ~60 PSI vid gaspådrag. Tempraturen på kylvattnet såg helt OK ut också. Jag har förstått att den varnar för lågt/inget oljetryck. Men jag har ju oljetryck (enligt mätaren iaf) trots detta piper det. Tips på möjliga fel och vad jag skall börja felsöka vore väldigt uppskattat =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 17 Juli , 2011 Du kan ev ha låg oljenivå lita inte bara på instrumentet kolla oljestickan också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 4 Postad 17 Juli , 2011 Ok, det har jag faktiskt inte kollat än Men jag hade den inlämnad på service i maj och då bytes olja , filter etc. Iofs kan dom ju fyllt på väldigt snålt med ny olja... hmm skall ta mig en titt på oljestickan imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 17 Juli , 2011 Kolla oljenivån i behållaren för drevoljan också. Den larmar om det blir låg nivå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knorr026 4 Postad 19 Juli , 2011 Det var behållaren för drevoljan som larmade. Fint, nu har jag hittat orsaken. Men jag hade den på service i maj, skall jag verkligen behöva fylla i mer drevolja efter ~2 månader? Jag har kanske kört ~30h max. Eller skall jag tolka detta som ett läckage från drevet? Oljan i behållaren såg svart och fin ut, men det kanske ser helt annorlunda ut nere i drevet... hmm... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 20 Juli , 2011 Kan bli så om man fyller i fel när man byter olja i drevet. Oljan ska fyllas på nerifrån drevet då försvinner ev luftfickor. Du fyller på tills det kommer upp i behållaren. Det är bara sista skvätten som man fyler i direkt i behållaren. De som gjorde service kanske fyllde oljan från behållaren o ner ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser