Fantino 1 Postad 17 Juli , 2011 Hej! En kompis till mig är på gång och köpa en Aquador 26 HT, den finns som många vet med flera olika motoralternativ beroende på årsmodell. Dom äldsta (som är förstås billigast) har ofta KAD43 motorn, så min fråga till er som har erfarenhet av denna båt med det motoralternativet är den tillräckligt stor/kraftig. Om man är 6 vuxna i den kännsdet som att motorn räcker till? Ni som har provat/ägt en sådan kände ni att motorn räckte, eller att den var lite för klen. Dagens Aquador 26 har en D6 på 370hk och det är ju en stor skillnad på en KAD43 så man blir ju lite undrande på om gårdagens alternativ var för svagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Filur 0 Postad 8 Augusti , 2011 Hej, Jag har en Aquador 26 HT årsmodell 2003 med en KAD 43 motor på 230 hkr. Vi har haft båten sedan 2009. Motorn räcker väl till under förutsättning att man har rätt propellrar. Propellararna är B2:or på rekommendation av Bella Boats (tillverkare av Aquador) och av Volvo Pentas serviceman. Tidigare hade jag för stora propellrar vilket medförde högre toppfart men trögare att få båten i planing (det tog litet längre tid). Med B2:orna går båten lätt upp i planing med full tank och 5-6 personer ombord full last. Marchfart är cirka 23-24 knop oberoende av last. Toppvarv 3900. 3300 varv - 23 knop 3400 varv - 24 knop 3500 varv 25 knop. Enligt Volvo Penta kan man hålla 3500 varv om man vill. Jag kör 3300 - 3400 varv och marschar då 23-24 knop. Jag har aluminiumpropellrar. Med stålproplellrar får man cirka 2 knop till. Jag föredrar aluminiumpropellrar. Förbrukning: 1,5 - 1,7 liter per sjömil. Motorn räcker väl till med kunde gärna vara en aning större. Optimal motor torde vara en D4 på 300 hkr men prislappen är mycket större. Hälsningar från Esbo i Finland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kvasi 0 Postad 8 Augusti , 2011 Hej Esbo ! Bra information ! Vilken maxfart har du med resp. utan last? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krister_22 0 Postad 9 Augusti , 2011 Hej! Jag har en KAD 44 i min 26:a från 2001. Den har 260 hk. Vid några få tillfällen har jag känt att kraften inte riktigt räcker till. Men då har det varit full last i form av vuxna passagerare, typ 6 st. Dessutom har det varit på höstkanten och då går det ju alltid lite trögare. Spontant skulle jag inte rekommendera KAD 43 till denna tunga båt, men om man köper begagnat måste man ju kompromissa mellan pris, ålder, utrustning, motor, skick osv. Så det blir väl en fråga om hur man prioriterar… /Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 9 Augusti , 2011 Vad ligger vikten på era Aquador 26 or med motor på? Är lite intresserad eftersom vi är lite på g med en Bavaria 28 sport som bla finns med D4 260. Bavarian väger 4 ton och jag är lite tvkesam till om D4 260 kanske är för klen för den båten. De andra alternativen är D4 300 eller v8 på 320hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Filur 0 Postad 9 Augusti , 2011 Hej, Jag har endast temporärt en kort stund kört med fulla varvtal för att se hur mycket varv motorn tar. Då kom jag upp i knappa 30 knop. Min uppskattning är att maxfarten är cirka 30 knop när man riktigt pressar. Maxfarten har dock ingen betydelse utan det är marschfarten som är viktig och hur lätt man får båten upp i planing. Den finska tidningen Vene (Båt) testade en Aquador 26 HT med 230 hkr Volvo Penta diesel år 1997. De kom upp till en maxfart på cirka 33-34 knop (antagligen med stålpropeller). Sedan är det skillnad på vår och höst. Som sagt så är KAD 43:an helt OK men skulle gärna få vara en aning större. Det torde inte vara så stor skillnad på KAD 43 och KAD 44 varför jag i så fall rekommenderar en D4 på 300 hkr. En Aquador 26 HT torde väga cirka 3500 kg med full tank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 9 Augusti , 2011 Mitt inlägg blir ju lite OT men försöker ändå. Om Aquadoren väger ca 3500 kilo fulltankad och bavarian 4000 kg tom då borde rimligen en D4 260 vara klart i minsta laget för bavarian? Spec iom att man ofta är 4-6 personer lite last. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Filur 0 Postad 9 Augusti , 2011 En finsk båttidning Kippari testade en Bavaria Sport 28 år 2010 med en Volvo Penta 5,7 GXi bensimotor på 320 hkr. Testresultat: Toppfart: 34,3 knop Med en marschfart på 25 knop var förbrukningen dryga 2 liter per sjömil. Senast ändrad av Filur | 09 augusti 2011 | 21:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 9 Augusti , 2011 Filur. Du har ingen länk till det testet? Eller det kanske är på finska Bavariasverige säger ca 30 knop med D4 260 och 1,6-1,7 L/NM i marschfart. Med tanke på både sämre prestanda samt bara 0,4 L/NM högre förbruknin 300k i merpris så känns nog V8 som enda rimliga valet för oss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Filur 0 Postad 9 Augusti , 2011 Tyvärr är testet på finska. Tidningen ansåg att lämplig marschfart med motorn är 25-28 knop. Ljudnivån en aning över 80 desibel. Förbrukingen som jag nämnde var en uppskattning (jämförelse med Bavaria 25 med samma motor) eftersom tidningen av någon anledning inte kunde mäta förbrukningen i förevarande fall. De jämförde förbrukningen med Bavaria 25 vars förbrukning de hade uppmätt tidigare. Hälsningar Filur Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 10 Augusti , 2011 Hej Jag har själv kollat på Aquador med KAD43 och 44. Tycker de är likvärdiga prestandamässigt. Mer skicket på båten som avgör i det fallet. Kraften räcker för normalt lastad båt. Om man däremot alltid är sex personer med packning kanske en starkare motor kan vara aktuell men om det bara är då och då spelar det ju mindre roll. Runt 25 knops marscfart är inte dåligt. Lycka till (för din vän!) med båtköpet. Det är riktigt fina båtar de där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser