Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Peter84L

Vilken Daycruiser ska man välja?

Rekommendera Poster

Ska köpa min första båt nu, men har lite svårt att veta vilken som jag vill ha! Jag är ute efter en daycruiser med sovplats för iaf 2 pers, även en typ av soffa baktill i båten så man kan sitta några stycken, som man kan göra om till nån form av solbädd. Helst skulle jag vilja ha en med inombordare med över 200 hk, för vill ha en båt med lite fart i:) den ska va rolig å köra! Dom jag har kollat lite på är bla bella 640 dc, flipper 625 dc, askeladden c6 men kan också tänka mig nån av de amerikanska båtarna. Kan tänka mig lägga mellan 300 000-450 000:- och vill helst inte ha en äldre än -06!

Tacksam för alla svar för har aldrig ägt en båt innan så har inte så bra koll:)

Senast ändrad av Peter84L | 17 juli 2011 | 17:13

Senast ändrad av Peter84L | 17 juli 2011 | 17:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver din första båt o inte äldre än -96. Skulle säga att fokusera inte så mkt på båtens årsmodell utan kika på motorn och drivlinans årsmodell. Bland de amerikanska båtarna har du tex Chris Craft Scorpion och Sea ray's  22 fotare samt Chaparall. Du kan hitta fina ex från tidigt 90 tal med nya motorer. Kika även på kapellets skick ett nytt kapell kostar runt 10000:-.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså jag vill ha en båt som är nyare än 2006, helst så ny som möjligt, vill inte ha en alltför gammal båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ska gå på den amerikanska linjen personligen kolla efter Cobalt först och främst.  Kan dock bli lite för dyra. Men man får en båt som går bra i sjön och är kul att köra.  (255an är trevlig)

Men är det en första båt så kanske man kan gå lite mer på säkra val som en 22-23 fots Sea Ray (Sea Ray 220 Sun Sport kanske).  Eller försöka hitta en lite billigare och enklare båt initialt för att utvärdera vad man verkligen uppskattar och prioriterar (kolla runt på ett antal marinor också och testa lite, det kan ge mycket).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provåkt med både Bella 640 och Flipper 625, min röst lägger jag på Flipper.

Tyckte den gick fantastisk bra i vattnet (för sin storlek) och dessutom är den snygg oxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kan tänka dig utombordare så tycker jag att du skall ta en titt på Yamarin 64DC, mycket trevlig och genomtänt båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, varför har du skippat utombordarbåtar om man får va nyfiken? Personligen tycker jag det väger över rejält för utombordare i dessa storlekar. Skulle själv aldrig fundera över inombordarbåt före 7 meter, men det är ju jag det ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har letat efter en DC i flera månader och valet föll på Yamarin 65DC.

Den gamla 64DC verkade vinna alla tester och folk på detta forum har talat sig varm om Yamarin 64.

Den nya har förbättrats och jag skulle varmt rekomendera en Yamarin 65 DC.

Den har plats för 2 stycken att sova och 2 ytterligare i soffan (om man bäddar ner till solbädd).

Massor av praktiska lösningar som gör båtlivet enklare, så som att det går att öppna stuvutrymmena utan att plocka av dynorna.

Bordet går att vika så att det är lätt att gå runt i båten och/eller man vill komma åt något i båten när solbädden är framme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra val! Jag har själv letat båt i flea år och jag föll för lillasyster Yamarin 6420 och är otroligt nöjd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tidigare haff en Ryds 620 DC, men bytt en till en Maxum DC. Innan Rydsen hade jag en Uttern. Mellan dessa svenska båtar och den amerikanska upplever jag inga stora skillnader i kvaliten. Möjligtvis är det bättre kvalite på den amerikanska. Innan jag köpte Rydsen kollade jag på flera båtar, bl.a. Yamarin 6110 (föregångaren till 64/65DC). Jag blev besviken då jag läst så mycket gott om Yamarin. Fast den jag kollade på var nog illa underhållen av tidigare ägare. Mycket som satt löst och rasslade, verkligen inget bra intryck.

Jag tycker att du skall sikta in dig på en ~22-24 fots amerikansk DC istället. 2-3 fot extra låter inte mycket, men det gör STOR skillnad i utrymme i ruff och sittbrunn. Samtidigt är det fortfarande en storlek som funkar väl för vattenskidor och dra ring.

Jag vill påstå att du får mer ut av dina pengarna om du väljer en amerikansk båt. Eftersom ni planerar att övernatta kan det vara bra med ett kapell som erbjuder full ståhöjd. Det är lite drygt om det inte finns någon yta på båten där man kan stå rakt upp när man har kapellet monterat.

Enda fördelen med en 20 fots båt är att den eventuellt går att traila på B-kort. Om du inte skall göra det var och varannan dag; kolla på en storlek större av DC.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledning till att jag fundera på inombordare att jag vill gärna ha en badbrygga där bak och tycker personligen det är snyggare:)

Har kollat rätt mycke på flipper 625 tycker den är riktigt snygg, men läste i ett test att i lite sämre sjö så finns riske att man blir helt dränkt av vatten som skätter in i båten, nån som hört nåt om de?

Är det nån skillnad på hur de skandinaviska kontra de amerikanska går i sjön? både i bra å dåligt väder!

Kollat lite på Chaparal båtarna också, nån som har erfarenhet av dem?

Om man skulle gå upp lite i storlek till 7-8 m och upp mot 300hk motor, drar den betydligt mer soppa då lr är det marginellt?

Senast ändrad av Peter84L | 19 juli 2011 | 00:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...