Tandpetare 1 Postad 17 Juli , 2011 Hejsan! Har en axeltätning av typen enligt bild Läckte där axeln går in i tätningen och bytte då teflonflätan och kollade så att hylsan inte gick varm. Nu är det tätt runt axeln men det är vatten i smörjkoppen? Är detta normalt? eller är det helt åt skogen? Är båtsemestern körd? Hur ofta skall man egenligen behöva dra runt locket till koppen? locket är ofta löst och går att snurra på. Betyder det då att det är dags att snurra på det eller skall man skita i att det är löst o vänta tills det läcker eller blir för varmt? Tacksam för svar! //Birger&Jonna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 17 Juli , 2011 Det är ju en fettsmord axeltätning. Vad jag vet skall det den vara fylld med fett och sedan vrider du vid behov, du får säkert svar från de som har en likadan. Lär vara en väldigt vanlig tätning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjabo7 0 Postad 17 Juli , 2011 ja skulle ochså vilja ha lite info om denna tätning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 18 Juli , 2011 Eftersom fettkoppen sitter utanför tätningen, så är det vatten med ett visst tryck där. fettet är till för att smörja lagret. Du kanske ska prova med ett tjockare fett. Lagret kan också vara slitet så att det släpper igenom mera vatten. Lagret slits mer om motorn inte är uppriktad, så att motorn s.a.s. hänger i axeln. Det kan hända om motorkuddarna är slitna. Om du ska byta axeltätning, och det finns tillräckligt med plats, skulle jag rekommendera en PSS tätning. Då slipper man alla bekymmer med läckage och underhåll. Senast ändrad av Rollen | 18 juli 2011 | 06:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjabo7 0 Postad 18 Juli , 2011 Vad hårt ska man dra åt denna smörjkopp Fn vet om min satt fast för jag viste inte vad det va för en mojäng för en vecka sen. Dum fråga? När den har vridits i bott åt höger så är det bara att gänga tillbaka den å fylla på nytt fett? Ursäkta herr tandpetare om jag tassar i din tråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tandpetare 1 Postad 18 Juli , 2011 Tack för svaret Rollen!' Har bytt till ett tjockare fett nu, får hoppas det hjälper. Jag vet att jag inte ska spänna hylsan så den går varm, men hur varmt är ok? Just nu blir den så varm så jag kan hålla kvar handen men det känns varmt (kanske ca 50 grader). Vilket är att rekommendera: Lite för varm hylsa eller att det läcker lite vatten? Tacksam för svar. (inga problem, tassa på, båtkompis!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser