Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Esteve

Köra med öppna ventiler i genomföringarna?

Rekommendera Poster

Själv är jag alltid noga med att stänga alla ventiler i skrovgenomföringarna innan jag ger mig iväg med båten.

Hur gör ni andra?

Är lite osäker på om det innebär någon större fara med att ha dem öppna och dessutom är det lite bökigt att komma åt dem vid avfärd.

Tänker främst på toalett och AC/värme, de andra öppnar jag inte så ofta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med öppna, stänger bara om jag skall vara borta från båten typ över natten eller mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid öppna stänger bara om jag ska vara ifån båten en vecka.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag har bra koll på slangarna och kör med dubbla motriktade slangklämmor under vattenlinjen ser jag ingen som helst risk med att ha genomföringarna öppna när jag är till sjöss. Däremot stänger jag så fort jag lämnar båten. Kanske ganska riskfritt att lämna dem öppna då också, men jag kan inte sova annars.

Mvh/Sea Maniac

Senast ändrad av SeaManiac | 17 juli 2011 | 18:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dubbla slangklämmor är jag med på för det har jag själv, men motriktade? Hur menar du nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skruven på varsin sida av slangen förmodar jag.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste ditt svar Kalle och kollade sedan mina genomföringar och jag hade skruven på var sida om slangen, vet inte hur jag tänkte då jag satte dit slangklämmorna, men inte tänkte jag motriktade..men det blev rätt ändåsurprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma sak här, öppna när vi är ute men stängda när jag lämnar båten på båtplatsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, på varsin sida! Motriktad var väl lite otydligt, men jag vänder dessutom skruvarna åt motsatt håll, dvs. den ena drar i vänstervarv och den andra i högervarv. Fick lära mig det för så längesedan att jag glömt varför, men jag har hört samma sak senare på olika håll, tyvärr utan motivering.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Áv den enkla anledningen att man då får sexkantskallarna åtkommliga från samma håll. Tvärtom och man kan skruva fast den ena slangklämman från det håll man själv är medan den andra måste tas fråm motsatt sida.

Det absoluta bästa sättet att montera två slangklämmor är med den ena förskjuten endast 90 grader mot den första (eller 270 om man räknar åt andra hållet) men skillnaden till två slangklämmor som är monterade tvärs mot varandra (180 grader) torde vara liten. Denna montering var dock krav i något sammanhang som jag inte längre minns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...