MarkusF 53 Postad 17 Juli , 2011 Vad är skillnaden på dessa två båtar? Jag menar inte mått och segelyta, utan själva seglingen. Det låter som om det skulle kunna vara ungefär samma sak att segla dessa. Dessutom undrar jag om någon känner till Gavotten? Samma skrov som trissjollen verkar det som, men lite annan sittbrunn. Stämmer det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 35 Postad 18 Juli , 2011 Seglade lite Trissjolle på 60-talet.... den är ok att segla men lite trög. Uppfällbart centerbord är bra om man går in på lite för grunt vatten. Hade en Spätta att jämföra med och Trissen var klart långsammare. 2 kronan har jag seglat några gånger på senare år, livligare och roligare att segla, inte så stabil som Trissen kanske men fördedrar den helt klart. Lite lättare att röra sig i pga av avsaknad av fördäck. Sticksvärd ser jag som en nackdel, lättare att skada. Gavotten har jag ingen koll på...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser