Gå till innehåll
lördag 12 april 2025
bryggsailor

aq130 mysterium

Rekommendera Poster

Jag köpte en aq130 till min träracer. Tyvärr visade det sig att det var en spricka i blocket vid 2ans cylinder, så jag skaffade ett nytt block. Nu sitter den gamla toppen på det nya blocket tillsammans med alla tillbehör; på elsidan är stift, kablar, fördelarlock, rotor och brytare (spelet kollat) nya.
Alla kända packningar är nya och oljan ser fin ut även efter några timmars provkörning. Det går vatten igenom motorn och det verkar inte vara för varmt någonstans.

Nu är saken den att motorn går finfint - på 1ans och 4ans cylindrar. 2an och 3an vill inte alls; eller rättare sagt: När man kallstartar motorn låter det faktiskt inte så illa, men efter minsta uppvarvning lägger mittcylindrarna av och förblir sådana. Kompprovet visar 10-10-11-12 (alla stift urtagna), vippornas spel är ställt enligt boken, olja finns i förgasarna (dubbla zenith-stromberg som är grundinställda enligt boken), flottörhusen är tömda i jakt på vatten, tändstiftens placering är skiftad ett flertal gånger, tändningen är ställd och tändkablarna går till rätt stift. Symtomen är de samma.

Den samlade kunskap jag har tillgång till misstänker nu att det kan vara något galet med topplockspackningen, att någon ventil kan vara tokig, toppen skev eller att kyllimpan på något sätt skulle kunna vara paj och orsaka problemen. Och visst - det kan vara allt detta, men motorn skruvades ihop av en erfaren mekaniker och jag vill inte i första hand tro att det bara är en enkel miss som ligger bakom.

Som en liten krydda kan jag också nämna att när man under gång sprutar startgas i förgasarna vill motorn dö... Ska det inte vara tvärt om...?

Någon som varit med om något liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom kompressionen är bra, är det nog inget mekaniskt fel på motorn. Jag tycker det verkar som att motorn får för mycket bränsle. Den går ju bättre när  den är kall, och vill stanna när du sprutar startgas i förgasarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Eftersom det handlar om cyl 2 3 så måste bägge förgasarna ge för mycket bränsle, låter osannolikt. Jag tror mera på tändningsfel av någon sort. Säker på att Du har rätt tändföljd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var inne på att bränsleblandningen skulle vara åt skogen - men som sdk säger - det verkar inte troligt att två förgasare skulle ge för mycket soppa - bara till ena cylindern dessutom.

Tändföljden är genomgången och genomgången igen. Rotorn kollad att den verkligen står några grader före ettan vid ettans förbränningsfas. Brytarna nya - och kollade, osv. Jag tycker också det hela luktar tändningsproblem lång väg, men vi kan inte hitta vad det skulle vara. Allt förefaller stämma.

En teori som flutit upp är att kammen skulle kunna vara ur fas. Eller att rotorns axel helt enkelt står 180° fel mot kamaxeln. Fast å andra sidan - då skulle väl inget fungera eller?

Bästa budet just nu, är att så pass mycket är kass med toppen (oavsett att den helt nyligen sattes på plats av föregivet professionell person) att det bara är att riva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara värt att byta ut tänddelar så att de är nya.

Kondensator, brytarspetsar, fördelarlock.

Kan kamremmen hamnat osynkad vid monteringen ?

 

Felsökning är alltid svårt, men ger erfarenhet.

 

Hoppas du hittar felet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ställt tändningen med hjälp av tändinställningslampa/stroboskop? Om inte, gör det. Att ställa tändningen statiskt (på en stillastående motor) duger för att kunna starta motorn, därefter behövs en riktig justering.

En sak jag själv missat; rotationsriktiningen på fördelaren är olika på B20/B30-motorerna och B21/B23-motorerna. Jag satte tändkablarna på min 240 på samma sätt som på 164:an, visst startade den men inte gick den på alla cylindrar. Mitt råd; dubbelkolla tändföljden med avseende på rotationsriktningen på fördelaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätter en spänn på att det funkar om du skiftar 2:an och 3:ans tändkabel. Rotorn går motsols på B18/B20. Har hänt mig att det blivit fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag är också inne på tändföljden fortfarande, Du har skrivit flera gånger att den är OK men inte nämnt vilken tändföljd Du använt? 1-3-4-2 är korrekt med motsols rotation och cyl 1 uppe till vänster på fördelarhuset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kära kunskapare,

Corvus: Alla delar du räknar upp är nya. Det enda som inte är nytt, är tändspolen. Men om den vore kass, borde väl hela paketet påverkas? Kamrem tror jag välan inte det är någon på B20 / AQ130?

Jpa: Tändningen är inte ställd med strob - det är gjort på bonnvis med gående motor (typ: vrid tills bästa varv). Tändföljden är 1342, räknat förifrån och med ettan på fördelaren förut och närmast blocket. Rotorn går motsols.

Guestsson: En av de första sakerna vi gjorde. Då sköt den bakåt.

sdk: Som sagt: 1342, motsols och ettan där den skall vara.

Senaste kollen visade att ventilspelet synkar med tändfasen på alla cylindrar. Dessutom öppnas rätt ventiler i rätt sekvens (öppet insug, allt stängt, öppet utblås) på alla cylindrar. Och rotorn synkar också med detta. Och kolvarna står som de skall (i topp vid tänding). Stötstänger, vippor och ventiler förefaller röra sig på rätt sätt; åtminstone rör de sig alla på samma obehindrade vis oavsett levande eller död cylinder.

Jag har också ett gott öga till tändningen, men fattar bara inte vad jag borde testa härnäst.

Men jag börjar snegla åt förgasarna. Skullle de båda kunna vara så lömska att de ger vad de skall till ena cylindern men inte till andra?

Eller kan det läcka i toppen/packningen mellan 2 och 3? Kompen är som sagt bra, men den kanske egentligen skulle vara ännu bättre. Jag har t.ex. inte gjort kompprov med tändstiften på plats - det kanske skulle ge annat resultat och därmed avslöja läcka/kommunikation mellan 2 och 3?

Mysteriet tätnar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bryggsailor skrev: ... Jag har också ett gott öga till tändningen, men fattar bara inte vad jag borde testa härnäst. ...

Ja, kanske är det ändå nåt fel på rotorfunktion eller fördelarlock?
Skulle testat gnistlängd i ett gnistgap, 10 mm klarar det nog !? ...
http://www.chain-auto-tools.com/electrical_auto_tools/AMB023L.htm

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...