crabfish 61 Postad 22 Juli , 2011 Kikat mer på bilden, ser ut som sot. Alltså mer sot än vad man kan se i den andra kammaren. Kan det bero på vatteninträngning och gett dålig förbränning och därmed sot? Om så är fallet borde vattnet funnits där längre tid. Då kan man fundera på om det gett andra skador på t.ex. lager. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 22 Juli , 2011 Nu vet jag hur man får tag på bilden så man kan förstora den rejält med hyffsad upplösning. Hur kan vi ta en annan gång. Nej kalledrag, jag ser inga porer då heller. Det jag ser är mest sot, troligen inte gravrost, möjligen missfärgat sot från rostfärgat kylvatten. Mer analys kräver att man har cylinderhuvudet och kan skrapa på beläggningarna. Men kan det vara så, kalledrag, att du sitter nära trådskaparen? ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 22 Juli , 2011 Kan inte svara på det,han får väl svara på det själv,jag sitter i Rimforsatrakten o ska nu ut o ta ett gäng Bertil o fiska Gös o Kräftbete Verkar som vi inte pratar om samma Bilder.Örnvik 660 max 8 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThGr 0 Postad 22 Juli , 2011 Eureka, jag har funnit det - felet alltså! Lämnade toppen till ett motorproffs för provtryckning och för att kolla planheten. När de tog bort packningen och efter lite skrapande visade det sig att det rostat hål i toppen, precis i kanten brevid avgasventilen till bakre cylindern, där det ju var mest rost. Se bild. Jag borde ha hittat det själv. Jaha, då var diagnosen ställd. Frågan nu är först och främst om det går att få tag i ny topp. Jag ska starta ny tråd om det. Och, om jag nu får tag i en, borde jag inte renovera motorn på något sätt? Åtminstone ena ventilen ser lite skruttig ut så man undrar ju hur det ser ut i kamaxel- och vevhuset. Och hur få bort gammal majonnäs? Tack för allt engagemang! /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThGr 0 Postad 22 Juli , 2011 Och här är en förstoring: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 22 Juli , 2011 Sök på blocket så hittar du reservdelar. Både topp och packningar. http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_Penta_MB10A_avgaslimpa_och_topplock_24400512.htm?ca=13&w=3 Finns säker andra också Alternativt tillverkaren i Norge.De verkar ha allt till den motortypen. TIlverkaren har uppgifter om montering av topplockspackningen, kopparsida och åtragningsinfo med vilken bult du börjar med och vilket dragmoment. Glöm inte göra rent och olja gängor men spruta in ned massa olja i hålen i blocket utan endast smörjning gängor. Dock skulle jag kolla lite mer på ventiler före man sätter ihop igen. Gör rent och kolla. Oljeskiten. Har för mig att man kan spola ur med diesel. Säkert någon här på forumet som vet mer hur du gör rent. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThGr 0 Postad 22 Juli , 2011 Tack för länken! Jag behöver tips om hur jag fixar ventilerna och ev ventilsätena. /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfoot 0 Postad 28 Juli , 2011 TjippmanTjotta: fick du in vatten i oljetanken? jag har nämligen just det problemet på min farymann.. blygrå olja på oljestickan och alldeles för mycket i oljetanken.. dvs att det kommit in massa vatten i oljetanken.. vet att en slang akterut på styrbords sida läcker lite vatten och har inhandlat slang för att byta den när jag nu fick det här problemet.. trott det berott på topplockspackning tills jag läste ditt inlägg Mvh Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser