Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Wind_Rode

VP2003T ryker lite vitt och svag oljefilm med kylvattnet

Rekommendera Poster

Morsning,

Under den senaste semesterveckan så la jag märke till att det blev en liten tunn oljefilm på vattenytan som verkar komma från mitt kylarvatten. Reagerade även på lite vit rök även om motorn var varm. Har inte lagt märke till någon rök tidigare. Inget vatten i oljan och ingen olja i vattnet.

Motorn är från -90 med sötvattenkylning och har presis passerat 1022h. Den är sedvanligt servad med vätskebyte, filter och impeller varje år. Turbon blev utbytt på garanti vet ej när dock.

Den går fint och utan några bekymmer, men nojjig som man är så undrar jag ju vad som är på gång.

 

Vad säger ni motorexperter, vad kommer att rasafrown?

 



Senast ändrad av Wind_Rode | 16 juli 2011 | 23:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Jag har en likadan motor. Ljus rök brukar betyda vatten eller diesel ( dålig förbränning ). En kontroll av spridarna när båtsäsongen är slut skulle nog inte skada. Jag tror nog mer på diesel än vatten då den ryker hela tiden, även varm. Olje fläckarna på vattnet kan ju ochså komma från diesel. Jag har haft liknande problem, fick oljefläckar på vattenytan. Då tog jag bort ena änden på  slangen som går mellan ventilkåpan och luftrenaren och stack ner den i en burk. Jag fick för mej att motorn sög i sej oljedimma genom luftfiltret. Jag tror faktiskt att det blev bättre. Ska testa ett par dagar innan jag vet resultatet.

Jag har mångårig erfarenhet av dieselmotorer, så jag borde begripa litegrann. Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit rök på varm motor kan betyda att saltvattenkretsen är igensatt av skräp eller att ett eller flera blad på impellerpumpen är skadade eller fattas. Detta märks även på att avgasslangen blir varm och avgasljudet brukar bli tydligare och ettrigare än vanligt.

Sådan vit rök (=vattenånga) brukar avdunsta några meter från båten, medan vit eller vitblåå rök från oförbränd diesel eller olja liksom bara tunnas ut och bölja iväg utan att avdunsta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacakr för svar.

Var ute igår och det var vindstilla när vi började puttra hemmåt. Då kunde jag tydligt se vit rök som verkade försvinna efter 1-1,5m. Så vatten låter ju troligt. Men hur får jag oljefilm i kylvattnet när det är separerat från färskvattenskylningen? Det är ju otroligt lite, men det borde väl inte vart något?Kan det vara turbon som läcker olja ut i avgaserna?

Bytte impellern i vårsas men jag ska kolla den imorgon. Jag har inte hittat nåt sjövattenfilter, är det någon som har koll på vart det borde sitta på denna här motorn?

 

/Windrode



Senast ändrad av Wind_Rode | 23 juli 2011 | 13:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din motors oljeförbukning, även om den är liten, passerar med avgaserna ut. Om du alltså har för lågt saltvattenflöde, kommer dessa små oljerester inte att spädas ut lika mycket som vanligt, och kan då ses tydligare än med normalt, större kylvattenflöde. 

Dessutom så kommer dåligt saltvattenflöde att medföra att avgasslangen blir betydligt varmare än vanligt,  och då kommer troligen gammal ingrodd fett sot/smuts i slangen att lossna och åka med ut.

Kolla alltså att du inte har någon ökad oljeförbrukning, efter att du kollat att  impellern är OK, och att inte något satt igen saltvattenkretsen. Och känn efter med handen att inte avgasslangen blir varmare än ljummen vid normal marchfart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

behöver låna tråden. Min svärfar har en segelbåt och han observerade samma sak med denna. Dvs att han såg en hinna på ytan som snabbt försvann när han kört ett par timmar. Hur fungerar det på en inombordare, har den ett sötvatten och ett havsvattensystem för kylning? Jag bytte impeller på motorn, vattnet som gick igenom denna impeller hade en glykolblandning så jag förutsätter att detta var för sötvattenkylningen. Vad driver havsvattenkylningen, ännu en impeller? Vilket system kyler vad egentligen, varför olika? 

Ni nämner också att vit rök från en dieselmotor kan innebära vatten i bränslet, menar ni då att man har sötvatten i bränslet? 

Röken kan också bero på att förbränningen inte gått riktigt rätt till som jag förstår det (bränsle som förs ut med avgaserna pga att spridarna skjutit in bränslet i fel tid). Eller?



Senast ändrad av Rolle85 | 24 juli 2011 | 00:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt att man vinterkonserverar en sötvattenkyld båtmotor genom att låta den suga i sig en glykolblandning i saltvattenkretsen. Om du alltså bytte impellern på våren före sjösättning så är nog glykolen i impellerhuset från den konserveringen.

Efter att saltvattnet passerat sötvattenkylningens värmeväxlare (motsvarar kylaren på en bil) så skickas saltvattnet in i motorns avgasrör där det blandas med avgaserna så att inte avgasslangen av gummi skall bli för varm.  Om saltvattenflödet blir för litet, kommer avgasslangen att bli för varm och saltvattnet kommer ut ur avgasröret både som varmvatten och som vit vattenånga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar så hemskt mycket för all info! Ska försöka skruva lite i veckan och hoppas på skit i sjövattensystemet.

 

/Windrode

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har lite tid över så kan det vara värt att ta bort luftfilteranslutningen till turbon och kontrollera att den snurrar som den skall och inte glappar för mycket. Om den går trögt eller sitter fast så har man problemet där (ej på din båt om den presterar som den skall)

Känn även om den glappar onormalt. Du skall ha ett litet spel sida till sida, men inget in/ut.

Vanligt på Volvo Penta 2003 turbon är att axeln sätter fast sig pga koks på avgassidan, men det kan även bildas koks internt vilket gör att den läcker ut olja ur avgashuset ner i avgasröret.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset om turbon! Var nere idag å bytte olja, filter och impeller. Impellern var mjuk å fin och inget skit i impellerhuset. Jag såg ditt svar först nu så jag får kolla det imorgon.

Men det kanske inte är nåt ändå förrutom jag som är nojjig cheeky. Hur som så såg jag ingen oljefilm eller rök att prata om idag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har du hittat felet ?

Har likadan problem med min md3 så berätta gärna om du kommit på nåt!

Mvh

Gogy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag hittade faktiskt inget fel, så för min del så antar jag att felet sitter i min skalle surprise

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...