Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Fredrik87

Skall ventilöppningen i tanken vara öppen eller stängd under färd?

Rekommendera Poster

Hej! Det är så att jag precis fått min första båt! en HR 480. Idag tänkte jag ta premiär turen! 

Men jag blir lite förbryllad angående bränsletanken. 

Bränsletanken är av märket Quicksilver och är i plast och tar 25 L.

Försäljaren sa att ventilöppningen skulle vara öppen hela tiden jag hade bränsle i den, även under färd.

Men min vän, som förövrigt har en likadan båt säger att den skall va stängd under färd och öppen när båten ligger i t.ex hamn en längre tid för att förhindra att tanken krymper ihop.

Så vilket av påståendena är rätt? VIll ju inte som sagt paja tanken!

Tackaam för snabba svar! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingetdera. Öppna före start, stängd i hamn. Aktas för väta.

Men, det byggs gärna upp tryck i tanken, så så länge slangen är ansluten till motorn bör luftningen vara öppen. Annars kan besinen tryckas ut genom förgasarna om nålventilerna inte är 100 % täta.

Senast ändrad av guestsson | 16 juli 2011 | 12:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken håller nog oberoende om ventilen är stängd eller öppen, ingen risk för att tanken pajar. Ventilen finns där för att släppa in luft allterftersom bensinmängden sjunker när du kör. Är ventilen stängd under färd bildas undertryck i tanken vilket gör att motorns bensinpump slutligen inte orkar suga upp bensin, då stannar motorn.

Själv stänger jag ventilen bara när jag transporterar tanken i bilen, då slipper man bensinlukt och spill i bilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...