Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Gäst Per Söderström

Yanmar i Maxi 77

Rekommendera Poster

Gäst Per Söderström

Hej! Lurar på att konvertera till inombordare i vinter. Har hittat en 8 hp Yanmar diesel. Någon som har erfarenheter på liknande konvertering?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag var inne på att göra sammam sak (sätta in en utombordare istället för utombordare) men blev avrådd av en sakkunnig och erfaren seglar eftersom båten kan få en helt annan viktfördelning och balans, och kan då få helt andra och försämrade seglingsegenskaper. Det skiftar givetvis hur olika båtmodeller påverkas, men i mitt fall med en Galion 22:a finns det många som har en vire-inombordare som tydligen har gjort att de tappat fart och höjd. Hälsar Theo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst går det bra att sätta in en sådan i en 77:a. Dom jag sett med inombordare har den direkt under trappan och man mister således förvaringslådorna där. Dom 77:or som köptes med inombordare från början har en lite kortare (grundare) köl för att kompensera för den sänkta tyngdpunkten, men båten blir ju bara ännu styvare med inombordaren. Båten är tung nog att inte påverkas mycket av motorns vikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...