gladius 26 Postad 16 Juli , 2011 Hej! På min lilla båt har jag inget rev. Nu undrar jag vad blir det för skillnad att segla revat jämfört med att släppa på storskotet när det friskar i. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 16 Juli , 2011 Om du revar minskar du segelytan, men om du släpper på skotet kommer du att till slut få fladder i seglet, vilket förstör duken. Man kan klara sig långt utan att reva storseglet. T ex mindre försegel (kryssfock?), om man har partialrigg kan man plana storseglet genom att ta hem på akterstaget och krumma masten, ta hem på uthalet planar också seglet. Du kan också twista seglet och spilla vind i toppen på seglet genom att dra upp skotvagnen i lovart och sedan släppa på skotet, bara du inte fladdrar seglet. Något jag brukar göra är att släppa ut storen så att man får ett visst inslag i den första tredjedelen av seglet. Då seglar man bara på de bakersta 2/3 och i praktiken minskas då segelytan på samma sätt som vid revning. För en ovan kan det se lite märkligt ut, men funkar otroligt bra. Sedan finns alltid alternativet att komplettera med ett rev, såklart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 17 Juli , 2011 Jag skulle säga så här; släppa på storskotet gör man för att kortvarigt släppa vind i tex en by. Fortsätter det blåsa mycket får man trimma om. Man kan som sagt göra ganska mycket innan man behöver reva. Men visst, blåser det riktigt hårt så släpper man ju lite på storskotet. Man kan segla med ganska mycket inslag i storen innan det faktiskt fladdrar. Toppen fladdrar ju lite tidigare, men det är slitage man får leva med om man inte kan reva. Däremot skulle jag absolut inte vagna upp när det blåser hårt, utan vagna ner. Tvisten fixar man med cunningham och ev. mastböj (på partialrigg) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 17 Juli , 2011 Att låta seglet fladdra tillfälligt i en vindby och att reva när det blåser hårt konstant är en bra regel. Det finns ytterligare en aspekt på det hela och det är att med revat storsegel flyttar man segelplanets tyngdpunkt lite förut vilket brukar ge bättre balans i båten. Den lutar inte så mycket och blir mycket roligare att segla i hårt väder. Med min båt har jag kryssat mig förbi Sandhammaren i 14 m/s med revad stor. Båten gick som ett spjut och hade god balans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 18 Juli , 2011 Spilla vind, tillfälligt, ur storsglet är väl snarare en regel än undantag när vinden är byig. Något problem med fladder har jag aldrig upplevt. Det är ju främre delen av seglet som påverkas först. När det blåser så pass mycket att det fladdrar i storen är det väl dags att reva. Saknar man rev så kanske man ska fundera på att ta ner storen alt förseglet. Jag tycker att snabbreven är ett måste. En dag i norrlandskusten innebär ofta vindskiften. Bris på förmiddan, lättvind på dagen och en sjuhelsikes sjöbris på 8-14 m/s några timmar på eftermiddan. Balansen blir bättre i båten med revad stor i stället för att spilla. Jag har ett snabbrev koplat jämt eftersom det varierar så in i bänken här uppe. Sen kan man, grovt beskrivet, säga att förseglet är motorn på båten och storseglet är det som ger dig höjdtagningsförmågan. Prova att ta ner förseglet och du kommer att kunna segla ganska högt men knapp ta dig framåt i hårdvind. Ta ner storseglet och du kommer att kunna segla fort men får svårt att ta höjd. Så två små segel är bättre än ett större. Skotvagnen ska naturligtvis ner i lä om du vill plana seglet. Då ökar du den nedåtriktade kraften på bommen och seglet blir planare. Twisten reglerar du med bomnedhalen och cunningham. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 18 Juli , 2011 Sen kan man, grovt beskrivet, säga att förseglet är motorn på båten och storseglet är det som ger dig höjdtagningsförmågan. Prova att ta ner förseglet och du kommer att kunna segla ganska högt men knapp ta dig framåt i hårdvind. Ta ner storseglet och du kommer att kunna segla fort men får svårt att ta höjd. Så två små segel är bättre än ett större. Det där går inte att säga så allmänt, det beror helt på båt och rigg. Somliga båtar går utmärkt att segla på bara storen. Somliga går utmärkt att segla på bara fock eller genua å vissa, som tex M22an funkar båda varianterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 19 Juli , 2011 Skotvagnen ska naturligtvis ner i lä om du vill plana seglet. Då ökar du den nedåtriktade kraften på bommen och seglet blir planare. Twisten reglerar du med bomnedhalen och cunningham. Nej, det stämmer inte. Man reglerar twisten med skotvagnen. Se bl a Granboken, http://www.gransegel.se/bok/bok_kap3.htm#Skotvagn och http://www.gransegel.se/bok/bok_kap3.htm#Förliksspänning/cunningham Hela Granboken finns här, http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 19 Juli , 2011 Ja du ser där!!! Man lär sig så länge man har en lever! Jag har lärt mig att alltid släppa ner skotvagnen i hård kryss men det beror nog på att jag lärde mig i unga år då det var kappsegling och således den framåtdrivande kraften man eftersträvade! Det är också de tips jag har läst mig till genom åren. Men då är det farten som prioriteras. Sen sätter jag sällan genuan. Den använder jag i stort sett bara om det är krusyta på vattnet. Det innebär att jag ytterst sällan har för stort försegel för vinden. Dessutom har jag ett snabbrev på storen och revar på en minut om det behövs, så krängningen är sällan ett problem. men men. Nu ska jag prova denna nya lärdom nästa gång det piper i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 19 Juli , 2011 Jag kappseglar också en del, och ser ingen skillnad med hur jag seglar annars, utom att jag inte trimmar om lika ofta. Med den frammåtdrivande kraften kommer också krängningen, som ju leder till avdrift, vilket också minskar VMG på kryss och bidevind. Om man inte kan ha kött på relingen som motverkar krängningen förstås - då kan man köra med full power. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 19 Juli , 2011 Hm, undrar varför de skriver sådär? Jag skulle aldrig vagna upp i hårdvind. I hårdvind vill man ju inte få upp bommen och därmed större delen av seglet mitt i båten så då vagnar man ner, och drar i häckstag, cunningham och uthal. På vissa båtar börjar man dra i kicken också när det blåser riktigt hårt. Man KAN twista med hjälp av att vagna upp. Det gör man dock främst i LÄTT vind då vinden inte orkar få toppen att falla ut och man måste hjälpa till att behålla strömningen över seglet. Anledningen till att man gör på det sättet är att man ju vill behålla buken och ändå twista seglet Titta på lite bilder från kappseglingsbåtar så syns det där ganska tydligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 19 Juli , 2011 Med all respekt, men nu tror jag att Gransegel har ganska bra koll på hur man trimmar segel. Jag har även läst samma trimtips i artiklar skrivna av segelmakare hos North i tidningen Segling och i en artikelserie på Båtnytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 19 Juli , 2011 Jag tror också att har ganska bra koll. I alla fall dom av dom som jag har seglat med och mot. :-) Och jag påstår och har inte påstått att de har fel. Men jag är också ganska säker på att jag har rätt! Så därför är jag lite undrande till hur de resonerar.... När jag tänker efter så har jag faktiskt seglat väldigt lite på och aldrig kappseglat en MH-riggad båt, så jag/vi har alltid kunnat tvista genom att krumma masten också. När jag tänker efter så kanske man inte har något annat val än att vagna upp och släppa på skotet på en MH-rigg? Kan det här vara svaret? Intressant som tusan detta, då en kompis just köpt båt med MH-rigg som jag tänkte ta ut på nån klubbtävling ibland och jag faktiskst klurade lite på trimmöjligheter när jag seglade den i helgen... :-) Edit: Det är lite intressant detta med internets anonymitet. Man kan ju lixom inte riktigt veta om det döljer sig en olympier, världsmästare, segelmakare eller ständig DFL bakom namnet. Själv är jag ingen av ytterligheterna i alla fall.. :-P Senast ändrad av JonasP | 20 juli 2011 | 01:00 Senast ändrad av JonasP | 20 juli 2011 | 01:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jacko 0 Postad 20 Juli , 2011 Jädrar vilken härlig trim-tråd! Skriv ut, plasta in och tapetsera i sittbrunnarna! Som sedan bara 3 år nybliven, men inbiten och redan halv-erfaren fritidsseglare av 40-fotare längs Nordsjökusten (jaja, jag var inte själv, och det var fantastiskt fint väder) njuter jag av att se vad man kanske kan kunna om 15-20 somrar. Min nivå är storskot, skotvagn, uthal, skotpunkter etc. Och framförallt revning! Thomas: Ska du inte trycka i några metallöglor i en rad en meter upp på storen och mecka till ett rev, så kan du prova alla läckerheter som beskrivs i tråden, men ta in ett hack om det börjar bli otäckt? F ö två dagars segling på hela sommarn hittills, men semestern är kvar och blir i augusti. Då jäklar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 20 Juli , 2011 Både Gran och JonasP har bra koll. De skriver i stort samma sak. Saxat ur Granboken: På partialriggade båtar med stora storsegel ska vagnen ofta släppas ner under mitten redan i mellanvind, åtminstone om det går lite sjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mersey 3 Postad 20 Juli , 2011 Vilken lustig tråd! Kan inte låta bli att lägga mig i. Grundregeln är att skotvagnen ska upp i lovart i lättvind och ner i lä i hårdvind. Möjligen kunde Gransegel varit tydligare i sin beskrivning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 20 Juli , 2011 Det lustigaste tycker jag att det är många som vet hur det ska vara, och alla säger olika saker. Inklusive undertecknad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 21 Juli , 2011 Hej! Tack för de kloka svaren. Skotvagn och andra avancerade saker har jag inte och inte ens någon kunskap om. Jag tror mig dock numera vara förvissad om att jag inte behöver mecka dit något revsystem på min lilla (Alacrity 19 fots segelbåt). Jag har gamla segel som de flesta seglare inte ens skulle sätta upp som solskydd i trädgården så om de fladdrar pga att jag släpper ut skotet när det blåser har ingen som helst betydelse för mig. Den dag då jag betäller nya segel så ska jag dock se till att jag har revfunktion. Tack Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 21 Juli , 2011 Det finns nog ingen hur det skall vara det är ju väldigt individuellt vid vilka vindar och hur det fungerar bäst på vilken båt. På den J/80 vi brukar segla fungerar det i ganska hård vind att dra upp skotvagnen och den svarar fint på det. Den Comfort 30 vi brukar åka har en betydligt kortare skotvagn och är mastheadriggad den svarar bättre på cunnigham skotvagn nere och twista lite med kicken eventuellt. Så det är nog därför som det kommer många svar. Det finns nog inget rätt eller fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 21 Juli , 2011 Ok, nu måste jag dock fortsätta. :-) Du nämner nämligen J80 och det är en av båtarna jag har bra kolla på trimmet. Vi hade i alla fall lika bra kryssfart som värdsmästarna 2009, det va inte det som saknades... Det är en båt du absolut ska vagna NER när det blåser. I lättvind vagnar du upp så du kan släppa på skotet så pass att bomen är parallellt med topplattan när alla tell-tales flyger och vartefter vinden ökar vagnar du ner och skotar hem. I hårdvind drar du i häckstag, uthal och cunningham samt sträcker upp kicken. Sen vagnar man ner. På hårda kryssar trimmar vi skotvagn minst lika mkt som storskot.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 21 Juli , 2011 Jag håller med dig där om alla punkterna på hårdare vindar. Det var nog bara definitionen av hård vind som vi tog olika. Då J båten klarar hyffsat länge innan vagnen behöver ramla ned. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mersey 3 Postad 21 Juli , 2011 Jag läste nog inte frågan så noga första gången jag svarade. Får känslan att jag och flera andra lämnat svar du inte har så stor nytta av och provar därför igen. Har du mer än ett försegel så välj ett mindre försegel då vinden ökar. I vindbyar kan du absolut släppa på storskotet som gas/broms för att minska krängning. Kan kännas lite tryggare att ha den kontrollen. Påverkar ofta inte farten framåt. Båten skall inte kränga för mycket. Träna på att använda kicken! Där kan säkerligen Gransegels sida eller liknande handledning vara till nytta om du vill lära dig mer. Lycka till! Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jacko 0 Postad 22 Juli , 2011 Jag bara måste upprepa: underbar tråd! Alla har vitt skilda åsikter (utom trådskaparen och jag, som erkänner att vi inte är så vana), men ingen surar. Må denna tråd leva, växa och bli nåt fantastiskt! Blir det 50 inlägg så sätter jag mig och sammanfattar alla tips om jag får lust under semestern (och tillstånd av bättre hälften, som redan är trött på seglandet). Jobbar kväll idag, sen en vecka till! Svår abstinens. Ja, ni fattar. Hej! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 22 Juli , 2011 Haha! Störtskön kommentar! Törs man tipsa frågeställaren om att prova sig fram i lite halvhård vind. Tanken är ju att man vill spilla lite vind ur storen. Alltså öppna akterliket något. Tipsa om att sticka ut och prova. Vagna upp, ner, dra och släppa cunningham, häckstag o s v.... Samtidigt titta hur akterliket beter sig och buken flyttar sig/minskar/ökar. Det verkar som när gamla rallyförare tipsar varandra om körtips. Bakhjulsdrift, framhjulsdrift, fyrhjulsdrift. Mycket vridmoment, lite vridmoment.... Ja försök ge ett generellt tips!?!?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jacko 0 Postad 22 Juli , 2011 Hihi. Nu bara måste jag blanda in en helt annan grej som det finns massa olika uppfattningar om: En rejäl blyplätt, med tyngd anpassad till båtens storlek, duger till att ankra med på de flesta bottnar och är lätthanterad. Min åsikt: Ja, de är lätthanterade. Men om man är 80-talist och lite freakig som jag väljer man ju det tuffaste/dyraste/modernaste ankaret som finns ombord, typ CQR, Delta och allt vad de heter. Och ja, jag har fått ro ut med nytt ankare när plätten släppte (svärfar är av den i inlägget förstnämnda åsikten, och det var han som valde ankare vid tilläggning). Nu har vi väl till 20 inlägg till? Men ingen får bli arg, då skiter sig hela tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 26 Juli , 2011 Haha! Vilken upplevelse! Bakgrunden är följande: jag har, med några undantag, uteslutande seglat partialriggade båtar, haft mycket fläsk att sätta i lovart och sträckare på häckstaget. Nu har jag en mastheadriggad julle med lågt rätande moment (Djupgående 0,95) och mina gastar vill helst kura i sittbrunnen under sprayhooden när det piper i. I lördags fick jag möjlighet att prova de nya insikter jag fått i denna tråd. Det blåste upp rejält under dagen och vi skulle kryssa i 10-14 m/s hem. En kort tur ca 6 nm.' Ny fock och nytt storsegel med ett rev intaget. Nu provade jag att, enligt min gamla princip, Ta hem häckstaget, vagna ner, stänga akterliket och få så plan stor som det bara gick. Båten pressades och vattnet slickade sittbrunnssargen, fart 5,5-6 kn. (Cunningham satt ur spel p g a revet) Nu provade jag att, som tipsen här säger, vagna upp, och öka twisten och öppna akterliket en aning. Farten är densamma men krängningen minskade markant! Slutsats. En J17 ska seglas med öppet akterlik i hårdvind. Jag tjänar ingen fart på att stänga det. Jag kanske skulle gjort det om jag kunde skicka upp mina två damer på sargen och burka..... Men det vägrar dom att göra. Ju mer jag tänker på det desto mer logiskt är det. hur mycket krum får jag egentligen i masten genom att sträcka häckstaget? Båten är ju MH-riggad! Man lär så länge man har en lever! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser