Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Getz99

Problem med tomgången på en Yamaha F150

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Yamaha F150 årsmodell 2005.

Ibland när jag kört en stund så motorn är varm och lägger i friläge så går motorn mycket orent på tomgång. Kör jag en liten stund till och lägger mig på tomgång så är tomgången normal, problemet kommer med ojämna intervaller så det är svårt att förutse. har kollat bensinsystemet med filter och att inga slangar ligger i kläm. Någon som har några ideer om vad detta kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad för typ av problem....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland när jag kört en stund så motorn är varm och lägger i friläge så går motorn mycket orent på tomgång. Kör jag en liten stund till och lägger mig på tomgång så är tomgången normal, problemet kommer med ojämna intervaller så det är svårt att förutse. har kollat bensinsystemet med filter och att inga slangar ligger i kläm. Någon som har några ideer om vad detta kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt.. Sist var det ingen text i inlägget ovan men nu är det det....? Därav min fråga vad för problem.

F150 har ett shiftinterupt system för att det ska va lättare att få ur växlarna. Under 730 varv så sänks tändningen precis när växeln går ur och över 730 varv så stängs även cyl 1 o 4 ner.  Dina symptom skulle kunna tyda på att motorn ibland blir hängande i shiftinterupt   Detta ska bara ske under bråkdelen av en sekund precis när växeln går ur men det verkar som motorn ibland blir hängande i detta shiftinterupt-läge även i friläge.  Vi börjar med att kolla  justeringen av växelwiren, är felet inte där får vi klura vidare.

Wiren skall vara justerad så att det ser ut som på bilden vid friläge. Pinnen ska alltså sammanfalla med linjen på mikrobrytaren. Om den inte gör det så lossa wiren från släden, ställ släden på markeringen, justera wiren så den går på släden och återmontera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, jag skall kolla under morgondagen om detta kan vara problemet. Jag köpte båten för en månad sedan och har frågat tidigare ägaren om han har haft samma broblem men han säger att han inte har haft problem med detta. För övrigt är jag otroligt nöjd med båt (Yamarin 6420) och motor, du verkar ha koll, tror du att det är farligt att köra med motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig båt, har själv en 64 DC med just en F150. Eftersom felet bara finns ibland är jag rätt säker på att det är shiftinterupten som strular o så länge inte vajern står så fel så du räknar kuggar så är det ingen större fara på taket.

Som ägare av en tidig F150 bör du dock läsa denna tråd om balansaxelproblemen.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=400988#loopstart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere till båten och kollade, ser nog ut som linjen på microbrytaren står i linje med pinnen men det verkar som om wiren glappar flera mm om man drar i växelföraren inne i motorn, jag skall prova nästa gång detta fenomen upprepar sig att skjuta växelföraren fram och tillbaka för och se om motorn får normal tomgång. Tackar ännu en gång för dina tips och att du har tagit dig tid för att försöka hjälpa mig. Kunde inte starta motorn idag och jag är väldigt besviken, när jag öppnade motorhuven för att kolla på växelföraren så var min första syn att den svarta kåpan som skyddar svänghjul och kamrem var sprucken, det var den inte sist gång jag öppnade motorn och det var bara för tre dagar sedan, det visade sig att muttern som håller svänghjulet på plats hade gängat upp sig och följt med svänghjulet runt och slutligen fastnat i plasten av värmen. Motorn är servad på autoriserad verkstad i Växjö i höstas och då gjordes kamremsbyte, jag ger mig tusan på att de inte dragit fast muttern ordentligt (270 Nm) och nu har den släppt och förstört plastkåpan no. Jag har försökt att få tag på firman för detta borde de ta på sig som en reklamation, varför annars använda verkstäder. Nu måste jag försöka få tag på en momentnyckel och även försöka få reda på hur man beter sig för att dra muttern, skall det hållas emot eller spärras någonstans? Får bli en fråga för forumet. Nedstämd  sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått med det lösa svänghjulet? Tycker nog detta är en reklamationssak o att firman som gjort kamremsbytet får ta på sej detta. Det finns ett speciellt verktyg för att hålla svänghjulet stilla när man drar åt muttern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde in båten till Yamahacenter i Karlstad så de fick titta på detta, de tog sig tid och hjälpa mig direkt så en stor eloge åt dem. De drog fast svänghjulet och de hade ett specialverktyg för att hålla emot med, inget speciellt komplicerat men det var gjort för att passa flera motorstorlekar, inget svårt att göra ett eget verktyg som bara passar min motor så jag ska göra ett sådant om jag behöver lossa svänghjulet. Fichk tag i firman som utfört servicen och de började prata om att de inte hade något ansvar gentemot mig eftersom servicen var utförd innan jag köpte båten, riktigt dåligt! Jag kommer att ta kontakt med förre ägaren och be honom kontakta dem för att reklamera. Själv anser jag att det är skitsnack, servicen följer båten och det har jag kvitton och stämplar på i servicemanualen, Mekanikern på Yamahacenter tyckte det var helt otroligt att de svarade som de gjorde, helt klart att de inte dragit fast detta vid kamremsbytet. Fortsättning följer då jag har fått tag på förra ägaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft kontakt med förra ägaren och han har varit och pratat med firman. De säger samma sak till honom, vi tar inget ansvar, vi kan sälja delar till rabbatterat pris till den nuvarande ägaren så får han fixa detta själv, Förra ägaren var riktigt besviken på dem då han servat sina båtar där under flera år.

Jag skall kolla med Sweboat som företaget säger att de är anslutna till, tittar man dessutom på deras hemsida så stämmer deras svar riktigt illa med deras affärsidé.

Riktigt besviken på hur en auktoriserad firma kan bete sig så här-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knepigt detta med att det varit ett ägarbyte. Mne jag är nästan säker på att detta inte spelar någon roll. Antingen har firman skyldigheter mot dig eller före ägaren. Kolla med konsumentrådgivaren i  kommunen vad som gäller eller Googla. Gör en anmälan till ARN som du eller förre ägaren skriver på. Be den firma som fixat motorn skriftligen bekräfta felet

Enligt konsumentköplagen skall firman i Växjö först ha fått chansen att fixa motorn. Tycker de att det är för långt att åka till Karlstad skall de ha haft möjligheten att anvisa verkstad. Men detta är kanske inte ett absolut krav om du bara begär att de skall skicka dig delarna gratis. Vägrar de som de gjort, så tycker jag att du har ett case som håller. Ring du också och kräv nya delar gratis.

Du kan anta erbjudandet om rabbaterade delar, men gör klart din syn på saken och kräv att de anger leveranstid. Hänvisa också till denna tråd och att du inte kommer att dra dig för att hänga ut dem här. Det blir jobbigt både för dem och dig med brevskrivning till ARM m.m. och dålig PR för dem som aldrig försvinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märklig historia. Håller tummen på att företaget tar sitt ansvar och fixar detta på bästa sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag tror inte heller att det spelar någon roll med ägarbytet, det är objektet de utfört servicen på och stämplat i manualen att de har gjort detta. Jag har försökt att kontakta konsumentrådgivaren men semestern kom ivägen, öppnar nästa vecka. Jag tänker ge företaget en chans till innan jag lägger ut namnet på dem, jag är absolut inte ute efter att hänga ut företaget utan vill bara att de står för sitt misstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...