Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
ny_borjare

Färskvattentank + hygien?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag undrar hur man håller rent och hygiensiskt med sin vattentank?

Vi har en 45l liten vattentank i vår båt för färskvatten.

Bör jag försöka tömma/spola den efter varje utflyckt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska inte behövas efter varje utfärd. Jag har en 65 l fast tank av plast. Jag skurar ren den ordentligt invändigt med diskmedel före sjösättning, sen klarar det sig hela säsongen. Det gäller förstås att ha lite omsättning så att man inte har samma vatten står orört i månader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får säkerligen flera olika svar.. Mycket beror nog på hur noga du är i det dagliga livet. Alltså, äter du inget i kylen som är äldre än bästföre-datumet? Dricker du aldrig ur använda glas? Alltså, hur härdad är din mage? :)

Jag äter det mesta, blandar juice på vänervattnet om färskvattnet är slut. Jag käkar på gårdagens tallrik om jag inte haft lust att diska. Allt som inte luktar skämt slinker ner.

Färskvattentanken har jag aldrig gjort ren öht. Nu är den iofs bara inne på 3e året men jag sköljde inte ur den efter vintern och slangarna mellan kran och tank är nog närmare 30 år gamla och ser inte helt fräscha ut. Inte heller sköljde jag den med bikarbonat när den var ny, som rekommenderades. Jag har iaf aldrig blivit sjuk av att dricka vattnet även om det stått en månad i tanken så att skölja efter varje tur känns som väldigt overkill.... Vad ska du skölja med som inte redan finns i tanken liksom? Skölja ur färskvattenresterna med.. färskvatten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Killerbo till stora delar. Vattentanken gör jag inte ren, mer än om det är av någon speciell anledning. Däremot har det hänt att jag haft i vattenreningstabletter om jag haft, men med komunalt klorerat vatten är det nog inte nödvändigt. Det vattnet jag fyller i på våren, och inte använder, pumpar jag inte ut om det inte finns risk för att det skall frysa Jag byggde visserligen ny vattentank förra vintern pga att den gamla integraltanken va ett fuskbygge vars plyfastomme ruttnat.

Smakar och luktar det vi stoppar i oss bra så är det ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en rostfri tank på 110 liter vilken vi rengör en gång varje vår.
Efter det så dricker vi hela familjen av vattnet hela säsongen. Så har vi gjort de sista 4 åren och ingen har råkat ut för något.
Vi har visserligen tillgång till färskt vatten vid bryggan så vi brukar tömma tanken och fylla på med färskt när vi far så i praktiken blir vattnet aldrig äldre än kanske 2 veckor.

Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knappast... Jag har klarat mig i snart 50 år... Dricker även kranvatten och käkar mjukglass i sydligare länder utan att behöva sitta på huset hela tiden.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag fyller upp första gången för säsongen så slår jag i en deciliter klorin och sköljer sen 2 ggr, efter en utflykt låter jag vattnet vara kvar oavsett längd till nästa gång då jag toppar upp och kastar loss. Ganska underfundigt med killers nya namn...killerpoowink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför göra rent en tank som bara innehållit rent vatten som dessutom förvarats mörkt? Vår båt är 13 år och varken tidigare eller nuvarande ägare har rengjort tanken, eftersom den saknar manlucka. Dessutom tillhör jag den lilla skara som fyller innan upptag (förvarar innomhus) ifall jag behöver vatten under vintern, fyller bara upp på våren och det smakar likadant som när jag tog upp. Om det verkligen blir bättre vet jag inte, men jag använder Aqua Clean som tillsats. Och jag har en mage som genererar en sk. babianröv bara genom att läsa om semester i Greklandlaugh

Ingen kritik riktad mot dem som rengör sin tank, men att spola ut rent vatten ur tanken för att sen fylla på med nytt....det är ett oerhört slöseri !!

En annan tankeställare till er som spolar ut en massa rent vatten, när rengjordes senast era vattenrör i och till era hem?

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu måste jag tömma hela systemet inkl tank eftersom jag vinterförvarar utomhus. Men även annars känns det bra att det får stå torrt och lufta över vintern.

Jag fyller enbart klorerat kommunalt vatten. Skrubbar inte rent på vintern och använder Inga tillsatser i tanken. Har inte haft  problem, men då dricker jag inte heller vattnet (utom tandborstning och kokar till maten) utan tar med flaskvatten på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att gå in på hur min mage fungerar ;-) så försöker jag byta vatten så ofta jag kan. Speciellt om jag har vatten från någon mindre brunn. Var förresten i Furusund och tankade vatten som luktade dy men smakade relativt OK. Trodde de fått kommunalt vatten där i år...

I samma anda försöker jag som många andra att söka vatten från kommunala anläggningar som är sådär lite klorerat.

I en tidigare båt hade jag ett vattenfilter som jag rengjorde varje år. En massa gula geggiga saker var det i filtret varje år tills jag skurade ur tanken och samtliga slangar. Ett riktigt skitjobb men sen var det nästan inget mer i det filtret förutom efter en sommar när jag tankat vatten på Sandhamn. Då var det en hel del fin fin sand i filtret och i tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken aldrig rengjord sen 1980. Går ej att komma åt. Töms varje vinter (ligger i sjön). Spolas=överfylls varje vår med kommunalvatten. Dricker det i nödfall (om ölen är slut). Inga problem hittils.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oerhört slöseri...patetiskt svar, att skölja sin tank med vad en barnfamilj gör slut i ett normalhushåll på 8 timmar, löjligt svar....jämföra vattenrör med en tank...inte helt genomtänkt eller? rören har ju ett ständigt flöde...

Senast ändrad av Westfjord26 | 16 juli 2011 | 20:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aktivt kol har inget med hygien eller rening att göra, det tar enbart bort dålig smak och någon enstaka tungmetall som ändå inte finns i det vatten vi båtägare normalt tankar från kommunala källor. Dålig smak i sig är sällan farligt, men självklart inte trevligt. Aktivt kol tar inte bort bakterier, parasiter eller virus.

För att förhindra bakteritillväxt i tanken blandar jag Micropur i färskvattnet. Detta gör även att eventuell bakterietillväxt ommöjliggörs i upp till 6 månader, så jag behöver inte bekymra mig om när jag tankade sist/vad blandningen är. Samma princip som romarna använde som slängde silvermynt i brunnar för att säkra kvaliteten på sitt dricskvatten. Micropur har även system för rengöring, avkalkning, av-algning av tanksystem.

Hälsningar,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hälsningar skrev du..från vad? Naturkompaniet? Micropur är till för att rena otjänligt vatten man hittar i naturen, inte för mig som tar kommunalt vatten i alla fall. 1 tablett per liter vatten skulle ge mig en kostnad på ca 2500 om året till ingen nytta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fasiken vilket humör du är på Westis!
Nå, i vår hamn har vi inte lyxen av att ha kommunalt vatten och jag hakar därför på i tråden med intresse. Vattnet i kranen smakar friskt och är från egen brunn, men hur länge törs man ha oklorerat vatten i en tank?

F ö tänkte jag testa den här,
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162660340
eftersom jag misstänker att min tank aldrig rengjorts av förre ägaren, och trettio år av skit i dricksvattnet tilltalar inte mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Westfjord,

Tror vi blandar äpplen och päron. Att lägga i piller i en-litersdos vore ju vansinnigt dyrt i en tank. Jag doserar flytande konserveringsvätska . Den jag använder - micropur classic - är till för tankar, den naturkompaniet säljer är klorpiller i enlitersdoser, ungefär som jodpillren man hade i lumpen (åtminstone på 80-talet) för att stoppa i fältflaskan men som är förbjudna nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var detta utrett, hoppas inte du såg mitt inlägg som ett mothugg, utan var i sedvanlig ordning ett inlägg i debatten där jag endast visste att micropur fanns i tablettform, nu vet jag bättre.blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skall säga dig att jag är på ett strålande humörlaugh, som alltid (nästan). Kan inte låta bli att reagera när någon skriver oerhört slöseri om 200 liter vatten, vad skall man då använda för ord när det är ett slöseri....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att man inte råkar illa ut genom att inte rengöra tanken, eller inte använda desinfetionsmedel i vattnet har nog lite med tur att göra. Mycket ofta går det säkert bra, men man kan inte vara absolut säker på att vattnet man fyller på är helt fritt från bakterier och parasiter. Detta gäller även kommunalt vatten. (Tänk på de stackars Östersundsborna!)  Om man har oturen att få in någon enstaka mikrob vid något tillfälle blir man kanske inte sjuk men  risken finns att den förökar sig med tiden och och för varje gång man fyller på tanken finns det några fler i slatten som är kvar. Till slut kan koncentrationen vara så stor att kroppens självförsvar inte räcker till och då kommer eländet, naturligtvis vid fel tillfälle. För min del vill jag inte ta risken att förstöra en skön dag på sjön, så jag använder desinfektionsmedel i vattnet. Däremot tvättar jag tanken bara vart femte år ungefär, mer av estetiska skäl. Det brukar ha samlats en del bottenslam där och det ser ju lite oaptitligt ut.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...