otzi88 0 Postad 15 Juli , 2011 Hej, tänkte pröva lyckan här o se om någon vet vad som kan va fel på våran båt, då de lokala handlarna inte har tid. Har en Ryds 478 GT från 07. Det hela började med att jag kom ner i båten och skulle ut på sjön så starta inget då visade det sig att batteriet va helt dött har försökt o ladda upp det igen men det har inte funkat. tänkte då att det kanske hade gått sönder av någon anledning o eftersom garantin på det hade gått ut så köpte jag ett nytt o satte i. När jag satte i det drog jag av huvudströmbrytaren. sen var min far ute en vecka senare men han drog inte av strömbrytaren efter sig. så ett par dagar senare när jag ska ut igen så är det nya batteriet helt dött igen. ( Vi har aldrig haft av huvudströmbrytaren innan på de år vi haft båten så någonting måste ha hänt. det ända som är kopplat på panelen är lanternornaoch av o på till 12v. Tacksam om någon har någon idé vart jag kan kolla. fick inte tid förens i augusti och känner inte för att bränna ett batteri i veckan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StayPuft 0 Postad 15 Juli , 2011 Börja med att kolla vilken laddningspänning utombordaren ger till batteriet. Det bör ligga upp mot 14,4V vid gång om allt är som det ska. Hade liknande problem på min Ryds 480 förra sommaren. Det visade sig vara fel på laddningsregulatorn, ett typfel på vissa modeller av Mercury fyrtakt 30-60hk. När det var knas på laddningsregulatorn så gav motorn alldeles för lite laddning så efter 2 turer så var batteriets spänning tillräckligt låg för att inte orka dra igång motorn. Det stod dessutom oladdat en vecka efter sista turen och blev därmed förstört. Så det var tyvärr bara att köpa ett nytt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 15 Juli , 2011 Vissa Murcury är så dumt konstruerade att går batteriet sönder så havererar laddningsregulatorn. Kolla laddspänningen, mät på batteriet. Starta motorn, då bör laddspänningen ligga över 13 volt på tomgång, gärna mera. Tror det finns en ombyggnadssats så detta kan undvikas framöver Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
otzi88 0 Postad 16 Juli , 2011 Tack för svaren, ska åka ner till båten imorgon o kolla det ni tipsat om. kan väl säga att det är en honda 50 på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StayPuft 0 Postad 16 Juli , 2011 Det kanske var ett litet förhastat antagande att tro att det var en Mercury. Även andra märken bl a Yamaha har haft dessa symptom som nämns ovan. Hittade dock en länk som beskriver problem liknande dina med Honda 50hk: http://www.macgregorsailors.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=18614&start=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser